Als je dacht dat je in Duitsland veilig was voor flitspalen, think again. Net over de grens, in de een plaatsje dat niemand van ons kent: Bocholt, staat een nieuwe mobiele dubbelzijdige flitspaal die zijn werk zo goed doet dat de stad er een probleem mee heeft. Deze ‘Super-Blitzer’ doet zijn naam eer aan en zorgt voor een stortvloed aan boetes. In 2023 registreerde de mobiele radarinstallatie maar liefst 12.000 snelheidsovertredingen, meer dan het dubbele van het jaar ervoor. Dit leverde de stad een lekkere €460.000 aan boetes op. Dat is ruim drie keer zoveel als in 2020. De stijging is zo fors dat Bocholt extra personeel moest inhuren om al die boetes te verwerken. Door de enorme toename moest de ‘Super-Blitzer’ zelfs tijdelijk worden uitgeschakeld. Maar geen zorgen, sinds vorige week is de flitser weer stapsgewijs in gebruik genomen, zegt woordvoerder Karsten Tersteegen.
Duur ding
De radarinstallatie kostte €280.000 en is uitgerust met twee camera’s die beide rijrichtingen tegelijkertijd controleren. Doordat de installatie op een aanhanger staat, kan hij op verschillende locaties in de stad worden ingezet. Denk aan scholen, kinderdagverblijven en drukke hoofdwegen.
Foto: Super-Blitzer Bocholt
De Nederlandse variant
Ook in Nederland hebben we een vergelijkbare situatie meegemaakt. Begin dit jaar werd een ‘flexflitser’ tijdelijk uitgeschakeld omdat hij zijn werk iets té goed deed. De flitser op de A16 registreerde duizenden overtredingen per dag. Dit was veel meer dan het Openbaar Ministerie gewend was en zorgde voor verwarring onder de weggebruikers.
“Duizenden overtredingen per dag, dat is veel meer dan we gewend zijn,” zei een woordvoerder van het OM. “Het was voor ons een signaal dat het niet duidelijk was dat je daar langzamer moest rijden en dat er gecontroleerd werd. Daarom hebben we de flitser tijdelijk uitgezet en extra 70-borden geplaatst.” Beetje zuur voor de mensen die toch een
boete gereden hebben denken wij dan maar.
Nieuwe technologie
Deze nieuwe mobiele flitspaal vervangt de verouderde technologie die niet langer kon worden gebruikt. Met deze geavanceerde flitser hoopt Bocholt de veiligheid te verbeteren en de risico’s voor voetgangers en fietsers te verminderen. Zolang de flitser wordt gebruikt om veiligheid te verzorgen vinden wij hem top, maar er gaan ook geruchte de rondte in dat het gewoon een cashflow machine is. En dat klinkt toch minder leuk.
Deze nieuwe generatie flitspalen mist niets en zorgt ervoor dat snelheidsduivels flink moeten dokken. Het lijkt erop dat zowel de Duitse als de Nederlandse autoriteiten overtuigd zijn om de wegen veiliger te maken. Zelfs als dat betekent dat ze de flitspalen tijdelijk moeten uitschakelen om de boeteverwerking bij te benen. En wij vinden een
dragrace bij stoplicht ook fantastisch, maar het is die paar honderd euro toch niet waard. Dit is echt een gamechanger in de flitswereld.