Dit is een van die programma’s die onder de noemer ‘guilty pleasures’ valt. Je wordt zeker niet slimmer bij het kijken van dit programma, maar het is wel enorm vermakelijk. Een brakke zondag? Eten bestellen, gestrekt op de bank en Ex on the Beach – daar kun je een hoop goed mee maken. Met een goede dosis plaatsvervangende schaamte spitten we de afleveringen door, blijkt dat het voor de deelnemers ook veel goed doet; de chicks verdienen bakken met geld
We komen al snel tot de conclusie dat dat niets uitmaakt, want de deelnemers rollen niet alleen in de lakens – maar ook in het geld. Ze verdienen heerlijk, maar dat komt niet alleen door op het strand te liggen. Zo schuiven de dames hier en daar wat pikante video’s over de toonbank op platforms zoals OnlyFans. Vanaf dan gaat het geld rollen ja.
Neem nou Shirley, ze maakte dit jaar haar debuut in de FHM500 en heeft haar eigen strategie. Ze vertelt RTL dat ze zwemt in het geld dankzij haar OnlyFans. "In een goede maand trek ik rustig 15.000 euro binnen," zegt ze. Dat is meer dan een gemiddelde bankdirecteur verdient. Voor het platform moet je wel (deels) uit de kleren, terwijl de bankdirecteur juist strak in ’t pakkie zit. Voor de Rotterdamse (beach)babe werkt het prima, want dat influencen met producten is niets voor haar. “Dan sta je daar zo van: 'Kijk eens wat een mooie waterfles'. Dat vind ik zo rot." Geen waterflessen promoten voor haar, liever wat ondeugende content delen. What ever floats your boat natuurlijk.
Dan heb je nog die types die plotseling DJ worden, of een realityshow beginnen. Het lijkt wel alsof Ex on the Beach een soort springplank is naar een compleet nieuw leven. Van stranddrama naar cashen met charisma, prima carrièreswitch.
Deze deelnemers halen alles uit de kast om die fame en fortune te pakken. Dus als je denkt dat reality-tv alleen maar drama is, think again. Het is een blijkbaar een miljoenenbusiness waarin je kunt scoren als je de juiste moves kent.