Iedere oplettende Formule 1 kijker kan zien dat crypto super veel sponsordeals in de Formule 1 heeft. Menig auto sjeest voorbij met de sponsor stickers van de online munten. Er is berekend dat er ongeveer 500 miljoen gepaard ging met deze deals, lekker voor de teams dus! Er gaan dus aardig wat centen om in de cryptodealtjes. Zelfs de Formule 1 heeft een deal gesloten met crypto.com, dat vanaf nu zijn naam heeft verbonden aan een race in Miami genaamd: de Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix.
Red Bull gaat maar al te graag mee in de trend
Het team van onze eigen Max Verstappen heeft ook een sponsor aan de haak geslagen, namelijk : Crypto exchange Bybit. Deze sponsor betaalt verdeeld over drie jaar 150 miljoen dollar (132 miljoen euro) aan Red Bull Racing, in ruil hiervoor mogen zij hun bedrijfsnaam aan het team verbinden. Alpine heeft ook een cryptodeal gesloten, Alpine gaat de samenwerking met Binance aan. Ze krijgen hun eigen fantoken, dit hebben voetbalclubs als: Lazio Roma en Porto ook al gedaan.
Fantokens zijn bedoeld als een soort aandeel in de club. Je kan er bijvoorbeeld geen biertje van kopen, maar wel kan je bijvoorbeeld je stem geven over de kleur van de bus. Hoeveel zeggenschap je krijgt hangt af van de club.
Sponsoren veranderen met de tijd mee
Sponsoren en Formule 1 zijn vier handen op een buik. Eigenlijk horen sponsoren gewoon bij de sport. In het verleden zijn er al enkele geweldige sponsoren geweest, zo is ooit Durex sponsor geweest van een F1 team. Ook was teenslipper merk Havaianas er als de kippen bij toen de ‘halo’ in 2018 verscheen. Sinds 2007 zal je echter geen tabak sponsoren meer zien in de Formule 1, deze zijn namelijk verboden. Een gele camel auto zullen we helaas dus niet zo snel meer zien. Logisch, want de sport heeft natuurlijk wel een voorbeeld functie voor het publiek.