Een sexy pakje voor in de slaapkamer of een stel in de badkuip die er niet bepaald schoner op lijken te worden. Het is een greep uit de collectie printen van het Amsterdamse kledingmerk Calienté. Zij verkopen via Instagram kleding met erotische tekeningen erop afgebeeld. Beetje ongepast? Nee, gewoon lekker. FHM sprak met Phoebe Belderink en Bess Middeljans, de dames achter Calienté. Erotische tekeningen
Het idee om een kledingmerk te beginnen lag al een tijdje op tafel. Phoebe vertelt: “Afgelopen juni kwamen we erachter dat we dezelfde hobby hebben. Allebei waren we dol op het maken van erotische tekeningen, dus gingen we hier samen goed voor zitten. We maakten er steeds meer en op een gegeven moment zei mijn broer dat hij wel zo’n tekening op z’n shirt wilde hebben. Toen zijn wij gaan peilen in onze vriendenkring en hebben we een proefdruk laten maken. De reacties waren zo positief dat we vonden dat we dit moesten doorzetten, maar het kwam er gewoon niet van. Toen in november de horeca dichtging hadden we ineens tijd over, waardoor we besloten er nu echt vol voor te gaan.” En dat is ze gelukt. Bess en Phoebe zijn nu anderhalve maand bezig en de productie loopt als een trein. “Er is naar ons weten geen ander merk wat erotische tekeningen in kleding verwerkt. Daarmee proberen wij mensen echt op een nieuwe manier aan te spreken.”
Inspiratie
Wat Calienté echt authentiek maakt, is het feit dat alle ontwerpen volledig zijn geproduceerd door de meiden zelf. Wat begint als schets op papier, eindigt uiteindelijk als print op een sweater of shirt. En ontwerpen zijn er genoeg. Wij bij FHM zijn dan natuurlijk meteen nieuwsgierig naar de inspiratie achter al deze sekssymbolen. “We hebben meerdere inspiratiebronnen voor onze tekeningen. Soms komt het gewoon bij ons op, of het zijn dingen die wij zelf tegenkomen in het dagelijks leven. Toch halen wij de meeste ideeën wel van social media af. Denk aan foto’s die voorbij komen op Instagram.” Hmm, social media dus. Dat zouden wij ook zeggen. Maar het doet niets af van het sterke merk wat ze vertegenwoordigen.
Taboe
Want er is wel lef voor nodig, zo’n Calienté shirt dragen. Als je voor de eerste keer bij je schoonmoeder bent kan je misschien beter iets anders uit de kast halen. Waren jullie bang dat mensen het niet zouden aan durven? “In het begin moesten veel mensen wennen aan het idee van erotische tekeningen, omdat seks als onderwerp soms nog steeds als een taboe wordt gezien. Soms vergeet men dat seks iets heel normaals is wat iedereen doet en heel veel mensen leuk vinden. Onze doelgroep is gericht op mensen die er juist trots op zijn en het leuk vinden om met onze erotische schetsen rond te lopen. De bestellingen stromen binnen en de reacties zijn echt heel erg positief.” aldus Bess.
Lekker kleurtje
Het houdt Phoebe en Bess wel van de straat, want na een bestelling komt er nog een hoop bij kijken. “Na het schetsen, trekken we met een fineliner de lijnen over. Vervolgens scannen we de tekening in via onze telefoon, om hem in de computer met Adobe Illustrator te kunnen bewerken naar onze smaak. Via een snijprogramma worden de lijntjes vervolgens gesneden, al zijn we daarna nog handmatig aan het werk om de rest van de folie weg te halen. Uiteindelijk inclusief sweater op de drukmachine en jouw unieke Calienté hoodie is klaar. Zelfs het logo voorop wordt elke keer opnieuw gemaakt!” Voor de klant is het een stuk simpeler: je zoekt een ontwerp wat je aanspreekt, kiest een lekker kleurtje, en klaar is kees. Dan gaan de meiden voor je aan de slag en pakweg een week later heb jij je kledingstuk binnen.
Porgy Fransen
Het Amsterdamse
kledingmerk heeft zich rap verspreid over Nederland, van Porgy Franssen met zoenende tongen tot prachtige billen in de straten van Maastricht. Eén ding is zeker, wanneer jij op een date aankomt in Calienté is de toon direct gezet. Kan je de subtiele hints ook meteen weglaten.