Bijna 70% van de Duitse autodealers heeft er genoeg van: ze willen geen gebruikte elektrische auto’s meer inruilen. Ruim 68 procent van hen vindt deze bolides 'nagenoeg onverkoopbaar'. Dit blijkt allemaal uit onderzoek van het Duitse blad Focus.
Dealers moeten enorme kortingen geven, gemiddeld 27 procent van de oorspronkelijke verkoopprijs, om van hun voorraad af te komen. Vorige maand meldde een schokkende 80,2 procent van de dealers verlies te maken bij de verkoop van gebruikte EV’s. En 61,1 procent sprak zelfs van grote verliezen.
Uit het onderzoek bleek dat terwijl benzine- en dieselauto’s boven de geschatte prijs konden worden verkocht, veel platforms niet eens een bod deden op elektrische auto’s. En als ze dat al wel deden was dat een bod dat ruim onder de geschatte prijs lag.
Hoewel de situatie in Duitsland anders is dan in Nederland, zien we in heel Europa een daling in de verkoop van elektrische auto’s doordat fiscale voordelen worden teruggedraaid. Autofabrikanten stoppen hun investeringen in elektrische modellen en richten zich weer op goede oude verbrandingsmotoren, omdat consumenten nog niet massaal de overstap maken naar elektrisch rijden.
Maar het is niet alleen maar ellende. Jonge EV’s zijn nog steeds populair en de technologie blijft zich razendsnel ontwikkelen. Grotere actieradiussen, snellere laadtijden, en dalende prijzen maken nieuwe elektrische auto’s steeds aantrekkelijker.
Toch blijven experts zich zorgen maken. De Nederlandse overheid wil dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, maar zonder extra maatregelen lijkt dat onhaalbaar. De hogere motorrijtuigenbelasting voor zwaardere EV’s helpt ook niet mee. En dan is er nog de traditionele auto-industrie, waar de kennis over EV’s vaak te wensen overlaat. Merken zoals Audi en BMW starten daarom trainingen voor hun dealers, terwijl Porsche en Mercedes extra garanties bieden om klanten over de streep te trekken.
De Europese Rekenkamer twijfelt zelfs of de deadline van 2035 haalbaar is. Zonder een snelle toename in betaalbare elektrische auto’s en een betere laadinfrastructuur lijkt dat doel nog ver weg.
De weg naar een elektrische toekomst is dus iets hobbeliger dan gedacht, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Mits men snel schakelt en de juiste stappen zet.