We zijn er inmiddels aan gewend dat er elk raceweekend van dit seizoen een beetje geschiedenis geschreven wordt. Waar we echter niet aan kunnen wennen, is de enorme spanning en adrenaline die daarbij door onze aderen giert. De halve finale in Saoedi-Arabië was zeker geen uitzondering, maar zorgde er juist voor dat de gemoederen opliepen tot een hoogtepunt.
Verbazingwekkend genoeg was de start van de race in Saoedi-Arabië er eentje zonder kleerscheuren. Iedereen wist zich met het gebruikelijke duw- en trekwerk heelhuids door de eerste paar bochten te wringen. Dat duurde echter niet lang, want binnen de eerste tien rondjes knalde Mick Schumacher z'n Haas volle vaart de muur in. Het gevolg? Een Safety Car en een dubbele pitstop van Mercedes. Max besloot buiten de blijven en kwam dus aan de leiding. Een risico dat goed uitpakte, want al snel veranderde de gele vlag in een rode waardoor Verstappen een bandenwissel cadeau kreeg. Dank u Sinterklaasje! Toen de race weer van start ging mocht Max dus vanaf P1 starten, op een nieuw setje rubber. Of dat goed uit zou gaan pakken wisten we toen nog niet, maar het was in ieder geval wel lekker om Lewis zo opgefokt te zien.
Tijd voor een herstart op het circuit in Saoedi-Arabië dus. Op de vraag of deze start net zo vlekkeloos gaat verlopen als de initiële, krijgen we heel snel een heel duidelijk antwoord. Het ellebogenwerk van de heren was deze keer iets te hardhandig, waardoor Perez in de muur knalde en Mazepin vol achterop zijn voorganger inreed. Het resulteerde in wederom een rode vlag en uitvalbeurten voor zowel Mazepin, Russell als Checo. Daarmee werden ook de strategische opties van Red Bull voor bijvoorbeeld een snelste ronde knoerthard door het putje gespoeld. Bovendien helpt het ook niet mee in het constructeurskampioenschap, al zijn we zelf iets meer gefocust op het andere kampioenschap wat zich momenteel ontvouwt. Max en Lewis waren trouwens ook behoorlijk aan het knokken en met Lewis aan z'n binnenzijde koos Max voor een klein ommetje om zijn positie te verdedigen. Dit werd hem echter niet in dank afgenomen door de FIA, want hij kreeg een 5 seconden penalty aan z'n broek voor ' leaving the track and gaining an advantage' . Het is dan gebruikelijk voor de coureur om die plek op de baan weer terug te geven om gezeik te voorkomen. In dit geval was dat echter lastig, omdat Ocon zich tussen de twee grootmachten had gewurmd. Klasse actie van de Fransman trouwens, maar hij zat wel effe mooi in de weg. Red Bull kreeg daarom tijdens de rode vlag het 'gulle aanbod' van de FIA om de herstart vanaf achter Lewis (P3 dus) te starten. Zo gezegd zo gedaan, maar daarmee was de kous nog lang niet af.
Door naar HET spektakelstuk van de hele race. Max startte dus vanaf die P3 naar aanleiding van het aanbod van de FIA. Wat de alternatieven waren weten we niet, maar of dit de beste optie was valt zeer te betwijfelen. Tijdens de tweede herstart pakte Max meteen de leiding terug door zowel Ocon als Lewis in te halen en dus reed de Nederlander weer vooraan op het circuit in Saoedi-Arabië. De blijdschap was echter van korte duur, want de FIA kon het gewoon niet laten om zich er weer mee te bemoeien. Max kreeg te horen dat hij alsnog de positie, die ene van tig rondjes geleden, terug moest geven aan Lewis en hij besloot dat maar meteen te doen in verband met de opkomende DRS-lijn. Lewis had die informatie echter nog niet gekregen en was zogezegd in de war over de plotselinge vaartvermindering van Verstappen. Zo erg zelfs, dat 'ie vol achterop klapte bij Max. Het gevolg? Een pietluttig beetje schade aan z'n voorvleugel, een hoop opgefokte boordradio's én een 10 seconden penalty voor Verstappen. Hij had voor het niet teruggeven van die plek dus al een 5 seconden straf gehad, waardoor hij Lewis eigenlijk niet ook nog voorbij hoefde te laten gaan op de baan. Was de FIA daar meteen duidelijk over geweest, dan had dit hele circus nooit plaatsgevonden. Max behoud overigens wel zijn tweede plek, zelfs met 15 seconden straf, omdat zijn voorsprong gelukkig groot genoeg was. Gelukkig waren we niet de enige die met volle verbazing zaten te kijken naar het toneelspel in Saoedi-Arabië, want ook Max had er het zijne over te zeggen.
Natuurlijk waren Max en Lewis niet de enige twee op de baan, al leek het er soms wel op. Ocon reed namelijk heel knap op de derde positie na de tweede herstart en wist die positie ook behoorlijk lang was te houden. Daar was de man achter hem, Bottas, niet erg blij mee. De Fin had er namelijk grote moeite mee om voorbij te komen aan de Alpine, maar met een vechtlust die we zelden te zien krijgen van de Fin beet hij zich vast in de blauwe bolide voor hem. Dit resulteerde in een bloedstollend kat- en muisspel tijdens het laatste rondje voor de twee heren, waarbij Bottas met zijn Mercedes net iets te sterk was voor Ocon. De Fransman was erg zichtbaar kapot van terwijl Bottas een klein feestje aan het vieren was in z'n cockpit. Het is alsnog een knappe prestatie van de jonge Fransoos en we zijn benieuwd wat hij volgend jaar kan laten zien. Voor nu heeft 'ie in ieder geval goede punten gescoord voor het team, wat hiermee de positie ten opzichte van Alpha Tauri versterkt.
Lewis won dus deze zeer bewogen eerste race in Saoedi-Arabië, waarmee hij gelijk komt te staan met rivaal Max Verstappen. Beide coureurs staan nu op een overweldigend puntenaantal van 369,5, waarmee ze met kop en schouders boven de rest van het veld uitsteken. Het betekent ook dat degene die volgende week in Abu Dhabi wint, wereldkampioen zal worden. We zijn ervan overtuigt dat alles uit de kast getrokken zal worden door beide teams en coureurs om die titel te bemachtigen. Hopelijk houdt de FIA zich dan wel rustig, zodat de twee titanen het gewoon op de baan met elkaar uit kunnen vechten zonder controversiële straffen en ingrepen. Wellicht zien we een vergelijkbare situatie ontstaan als ooit het geval was met Lewis en toenmalig teamgenoot Nico Rosberg, maar we hopen dat beide coureurs het respect hebben om elkaar in leven te houden. Toch valt er echt niet te voorspellen hoe dit seizoen en deze titelstrijd gaat aflopen, want als we iets geleerd hebben afgelopen seizoen dan is het wel dat niets uitgesloten is tijdens deze titelstrijd. We hebben nu al hartkloppingen en de teams zijn nog niet eens aangekomen in Abu Dhabi. Iemand tips over hoe we deze Grande Finale kunnen overleven?