5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk pt. 2

Deze week bleven we in Oostenrijk, het thuis van Red Bull Racing. In tegenstelling tot de race van vorige week mocht er dit keer wel publiek bij aanwezig zijn. Het Oranje leger laat zo’n kans natuurlijk niet liggen en gaf ons vast een voorproefje van hoe het er in Zandvoort aan toe zal gaan. Dit zijn de hoogtepunten van de Grand Prix van Oostenrijk.

Russell

Hoewel deze race natuurlijk belangrijk was voor Red Bull, waren er ook andere teams die streden voor de punten. Williams bijvoorbeeld, waar George Russell al meerdere keren heeft bewezen het onderste uit de kan te kunnen halen. Tijdens de kwalificatie behaalde hij een prachtige 8e positie waar hij extreem trots op mag zijn. Het beloofde veel goeds voor de race en een tijdje reed hij ook op de rand van de punten. Het was stuivertje wisselen voor wie dat laatste WK-puntje zou pakken en Russell haalde alles uit de kast. Toch bleek voormalig wereldkampioen Fernando Alonso in zijn Alpine een maatje te groot. Na een heerlijke strijd moest George zich in de slotfase van de race gewonnen geven waardoor hij net buiten de punten eindigde op P11. Alonso kwam na de race, zoals het een echte kampioen betaamt, zijn respect tonen aan George en stak hem een hart onder de riem. Hij weet namelijk net als wij, George z’n tijd komt nog wel. Misschien zelfs eerder dan we denken, want hoewel Hamilton voor twee jaar bij Mercedes heeft bijgetekend blijft het stoeltje naast hem vooralsnog leeg. En gezien het opgewekte humeur en het ondeugende lachje bij alle vragen rondom zijn contract voor volgend seizoen, is de kans groot dat Russell het stoeltje van Bottas op gaat vullen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Grindhappen

Dan gaan we door naar de teamgenoot van Max. Checo kreeg het in de beginfase van de race aan de stok met Lando Norris, die hij langs de buitenkant probeerde in te halen. Er was alleen één klein probleempje: buitenom inhalen lukt bijna nooit. Zo ook deze keer, want Perez werd door Norris in het grind geduwd. Volledig verontwaardigd gaf hij via de boordradio Lando de schuld van zijn terugval richting P10, waardoor de Brit een tijdstraf van 5 seconden aan zijn broek kreeg. Niet veel later kwam Leclerc aankloppen bij Checo en tijdens de inhaalpogingen van Charles herhaalde Checo precies hetzelfde trucje als Norris. Tot twee keer toe. Hierdoor moest Leclerc dus 2x grindhappen tot zijn grote frustratie en Checo kreeg uiteraard 2x 5 seconden tijdstraf. Geen handige zet van de Mexicaan dus. Uiteindelijk werd Checo 6e en Leclerc 8e, maar het was zeker niet de beste race van de Mexicaan en dus stond Max er wederom alleen voor. Hopelijk weet Checo het de volgende races beter te doen, want hij heeft al laten zien dat ‘ie het in zich heeft.

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Rookbom

Gedurende de hele race waren er al kleine gevechtjes en spannende stukken. Er werd volop geracet en er gebeurde een hoop. Toch was dat niets vergeleken met de klapper die Kimi Räikkönen veroorzaakte in de laatste paar rondjes. Hij stuurde iets te ver naar rechts toe en had blijkbaar niet door dat Sebastian Vettel daar reed. Vettel vulde enkel de ruimte op die Kimi had achtergelaten en reed niets vermoedend voorbij aan de Fin. Kimi maakte een stuurfout, raakte Vettel bij zijn achterwiel en sleurde hem toen zo mee de grindbak in. Wat volgde was een harde klapper, een hele hoop rondvliegende kiezels en een berg rook. Beide coureurs zijn ongedeerd, maar Kimi werd 15e en Vettel heeft de race niet uitgereden. Het was een onnodige klapper aan het einde van een spectaculaire en toch wel spannende race.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Norris

Dat max weinig competitie meer heeft van Mercedes is misschien wat enthousiast, maar ze waren afgelopen weekend wederom geen partij voor de Nederlander. De enige die in de buurt kwam tijdens de kwalificatie was Lando Norris. Hij greep net naast pole, maar startte dus wel vanaf P2 op zondag. Na een klein incidentje met Perez moest hij een tijdstraf innen tijdens zijn pitstop, waardoor hij buiten het podium viel. Hij wist in de slotfase van de race wel Hamilton weer terug te pakken, die hem eerder in de wedstrijd voorbij ging. De regerend wereldkampioen uitte wel zijn respect voor de jonge Brit, nadat Lando hem 20 rondjes lang achter zich wist te houden. Een knappe prestatie. Lando kon dus revanche nemen op Lewis in de slotfase van de race, mede doordat Lewis wat schade had. Lando eindigde heel knap op de derde stek, maar was zelf een tikkie teleurgesteld. Hij was natuurlijk blij met zijn podium, maar had liever gezien dat hij het zilver mee naar huis kon nemen. Die eer was echter aan Bottas, al leek hij er niet heel erg van onder de indruk. Norris presteerde dus bijzonder goed en kreeg daarom ook de eer van Driver of the Day. Zeer terecht als je het ons vraagt en we zijn benieuwd wat hij de rest van het seizoen nog kan doen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Max winst

Dan tot slot the man of the hour, Max Verstappen. Voor het ook van duizenden fans wist hij op zaterdag al pole position te bemachtigen, al kwam Lando Norris met 48 duizendsten wel heel erg in de buurt. Vanaf het moment dat de lichten uitgingen reed Verstappen aan de leiding. Die heeft ‘ie de rest van de race niet meer afgegeven en zijn voorsprong liep maar op. Door het gevecht tussen Norris en Hamilton kon Max in de beginfase zijn voorsprong al flink uitbouwen. Dat veranderde niet na de eerste pitstops, waardoor de Nederlander de rest van het veld het nakijken gaf. Aan het einde van de race had ‘ie zelfs genoeg voorsprong om een vrije pitstop te kunnen maken. Die kans liet Red Bull natuurlijk niet liggen en dus pakte Max ook nog effe de snelste raceronde mee. Hij kwam als eerste over de finish en pakte daarmee zijn eerste Grand Slam, zijn derde zege op rij in de Triple Header, zijn vijfde zege dit seizoen en ook de vijfde achtereenvolgende winst voor het team. Het was tevens zijn 50e podium en werd daarmee de jongste coureur ooit die 50 keer op het podium mocht verschijnen. Die Triple Header zeges zorgen trouwens voor nog een record, want het is nog nooit eerder vertoont in de Formule 1 geschiedenis dat een coureur drie zeges pakt in slechts vijftien dagen tijd. Bovendien is hij nu ook de meest succesvolle coureur ooit in Oostenrijk met vier zeges, waarmee hij Ayrton Senna dus voorbij gaat. Een van de vele records die hij nog gaat breken, maar voorlopig eerst nog even de focus houden en op naar die allereerste en welverdiende wereldtitel. Laten we het hopen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Meer Memorabele Momenten?

Reageer op artikel:
5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk pt. 2
Sluiten