5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Turkije

Ronde 16 van de 22 kunnen we inmiddels ook afvinken van het lijstje, aangezien de grand prix van Turkije er na dit weekend alweer op zit. De race op Istanbul Park was in meerdere opzichten een bijzondere, met speciale liveries, geniepige weergoden en gridstraffen, maar daarmee is de strijd in het kampioenschip allesbehalve gestreden.

Japan

Aangezien dit weekend eigenlijk de Japanse grand prix gereden zou worden, die bovendien zou dienen als formeel afscheid van motorfabrikant Honda in de Formule 1, besloot Red Bull Racing een eerbetoon neer te zetten. Als bedankje voor al het harde werk van hun trouwe partner werden zowel de wagens als de coureurs in speciale witte, op Japan geïnspireerde bekleding gehesen. Een compleet andere look dan de normaal donkerblauwe Bulls, maar zeker niet verkeerd. Een gepaste manier om Honda in het zonnetje te zetten voor al hun harde werk van de afgelopen jaren. Zonder die inspanningen zouden Max en het team er zeker niet zo warmpjes bij zitten. Het is overigens niet zo dat Honda compleet verdwijnt, het personeel en de kennis worden overgenomen door Red Bull, alleen de merknaam en de investeringen vanuit het bedrijf verdwijnen. Neemt niet weg dat deze witte livery er onwijs sick uitziet.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Red Bull Racing Honda (@redbullracing)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Red Bull Racing Honda (@redbullracing)

Glibber & glij

Vorig jaar viel de race in Turkije letterlijk in het water, waar de baan eerder op een zwembad leek dan op een circuit. De een na de ander exploreerde de zijkanten van het asfalt vanuit verschillende hoeken en de condities waren verraderlijk. Een herhaling van vorig jaar was niet geheel ondenkbaar, want tijdens de kwalificatie op zaterdag glibberde de ene wagen na de andere van de baan. Het resultaat? Een Mercedes op pole, een Ferrari op de tweede startrij, vier Honda-motoren in de top-10 en een debuut van Mick Schumacher in Q2 waarmee hij een prachtige P14 behaald, zijn beste kwalificatie in zijn F1-carrière tot nu toe. Ohja, en deze compilatie van de mooiste glijpartijen en slippertjes.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Proud to have goud

Al het hele seizoen zitten we vol smacht te kijken naar de meesterlijke strijd die zich ontvouwt tussen Hamilton en Verstappen. Al het hele seizoen rijdt Valtteri Bottas in de schaduw van deze twee grootmachten en afgelopen weekend was hij daarbij voor het eerst dit seizoen de lachende derde. Teammaatje Lewis zette namelijk een gedeeltelijke motorwissel in, waardoor hij 10 plekken gridstraf kreeg. Hiermee stond de deur dus wagenwijd open voor de Fin, zeker aangezien de Red Bull een wat moeizamere start van het weekend had. Ondanks dat de pole dus voor het grijpen lag is dat bij Bottas absoluut geen garantie dat hij de druk op zijn schouders aan kan. Dit weekend bleven de welbekende schoonheidsfoutjes uit en dus kon hij op zaterdag zijn vaste plek achter Lewis opeisen. P2 dus. Die tweede plek resulteerde vanwege de straf van Lewis uiteindelijk wel in een pole op zondag, maar hij kon zijn teamgenoot dus niet eigenhandig verslaan. Op zondag verraste hij echter vriend en vijand door (bijna) geheel foutloos te rijden en zo zijn allereerste overwinning dit seizoen (!) te pakken. Moet vast een lekkere confidenceboost voor ‘m zijn, al moet ‘ie er niet aan gewend raken gokken wij zo.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Teampower

Vorig jaar was Turkije niet de beste race voor het duo Max Verstappen en Sergio Perez vanwege de uitvalbeurt van de Nederlander toen hij probeerde de Mexicaan in te halen. Checo racete toen nog voor Racing Point en wist zijn roze bolide als tweede over de finishlijn te gooien. De vraag was of hij dat kunstje dit jaar in de witte Red Bull kon herhalen. Zijn seizoen tot nu toe is redelijk wisselvallig, met af en toe een uitschieter en een aantal mooie acties, maar we zullen eerlijk toegeven dat we iets meer van de Mexicaan hadden verwacht. Desalniettemin stelde Checo absoluut niet teleur op Istanbul Park. Hij wist Lewis via een gewaagde manoeuvre van zich af te houden en zorgde zo voor cruciaal tijdsverlies bij de Brit. Later wist hij ook nog Charles LeClerc in te halen waardoor hij zijn podium plek verzekerde, net als vorig jaar trouwens. Eindstand bij het vallen van de geblokte vlag: een dolblije Bottas en twee tevreden Red Bull coureurs op het podium. Beste afscheidscadeautje waar Honda op kon hopen. Nu afwachten of Checo deze vorm vast kan houden, want zijn prestaties zullen een cruciaal onderdeel gaan vormen in de slotfase van de kampioenschapsstrijd.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Wisseling van de wacht

Er is een hoop veranderd in een jaar tijd. Waar Lewis vorig jaar op zondag nog domineerde in Turkije en weinig te vrezen had van een uitgevallen Max Verstappen, moest hij dit jaar serieus aan de bak om überhaupt in de buurt van het podium te komen. Door zijn gridstraf en zijn pole position startte hij zondag vanaf P11, wat betekende dat hij een inhaalrace moest gaan rijden. Nu weten we dat het absoluut mogelijk is om dat kunstje te klaren, Max’ prestatie in Sochi is daar het bewijs van, maar de condities waren lastig en Mercedes maakt dit seizoen ongebruikelijk veel tactische foutjes op de momenten dat het ertoe doet. Turkije was geen uitzondering. Lewis had moeite om zijn weg naar de top te veroveren, mede door de uitzonderlijke prestatie van Alpha Tauri-coureur Yuki Tsunoda die de meervoudig wereldkampioen rondes lang achter zich wist te houden en zo kostbare tijd won voor de mannen vooraan.

Ook Perez droeg zijn steentje bij en vanwege de ietwat natte condities (maar toch niet helemaal) die we gewend zijn in Turkije kwam het aan op de strategie. Intermediates waren the way to go, want de slicks konden de spekgladde baan niet de baas. Daardoor konden de originele bandenstrategieën de prullenbak in en werd het natte vingerwerk voor de coureurs en teams. Lewis en Mercedes namen het risico om een pitstop zo lang mogelijk uit te stellen, maar kwamen uiteindelijk toch naar binnen. Dit bleek een fatale afloop tot gevolg te hebben, want Lewis eindigde uiteindelijk op P5. Daar gaat je voorsprong. Max leidt het kampioenschap vanwege zijn tweede plek nu met 6 punten verschil. Nog steeds bloedspannend dus en het begint er steeds meer op te lijken dat de allerlaatste race van het seizoen in Abu Dhabi de beslissende ronde wordt. Spanning en sensatie gegarandeerd.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Meer Memorabele Momenten?

Reageer op artikel:
5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Turkije
Sluiten