5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Imola

Gisteren verzamelden alle Formule 1 auto’s zich weer in startopstelling op de grid voor de tweede race van het seizoen. Na een ‘normale’ tussenstop van twee weken, wat voelt dat nu toch lang, was het tijd om weer te racen. Dit weekend stond de Grand Prix van Emilia Romagna, in de volksmond Imola genoemd, in Italië op de planning. Hier de vijf meest memorabele momenten van de GP van Imola.

Naast een spectaculaire race waarin we alles, maar dan ook echt álles konden afvinken van ons bingokaartje (safetycars, crashes, rode vlaggen, regen, spins, mooie inhaalacties, spannende battles en ga zo maar door), kregen we ook ander leuk nieuws. De F1 heeft namelijk een tienjarige deal getekend waardoor we vanaf 2022 gaan racen op een nieuw circuit, gelegen rondom het iconische Hard Rock Stadium in Miami! Het nieuwe Amerikaanse circuit heeft een lengte van 5.41 km, bevat 19 bochten en 3 potentiële DRS zones. De topsnelheid ligt op zo’n 320 km/u. Dat belooft nog wat!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Vliegende start

Dan nu echt naar de hoogtepunten van Imola. Dat begon al bij de start. De lampen gingen uit en vol spanning zaten we te kijken hoe de beginfase van de race zich zou ontvouwen. Perez stond naast Hamilton op de eerste startrij, Max daar vlak achter op P3. We weten natuurlijk dat Max fantastisch is in natte weersomstandigheden, hij is niet voor niets Hollander natuurlijk, maar zo’n goede start hadden we ook niet echt verwacht. Niet dat we klagen hoor. Helemaal niet zelfs, want wat was dit een mega actie! Geeft wel weer aan dat pole lang niet altijd iets betekent en dat de punten toch echt pas op zondag verdeeld worden.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Slippertje

Zoals we eerder al zeiden ging er echt van alles mis en kwam ook echt alles voorbij. De ene na de andere coureur vloog van het asfalt zo de grindbak in. Gelukkig konden de meesten zich daar ook weer redelijk snel en soepel uit manoeuvreren. Dat gold alleen niet voor deze crash tussen Bottas en Russell, waarbij de gemoederen hoog opliepen. De crash was zo heftig dat de brokstukken over de hele baan verspreid waren als confetti en dus werd er met de rode vlag gewapperd. Beide coureurs geven de ander de schuld van dit mega slippertje en Russell refereerde tussen de regels door nog even naar de dramatische race voor Mercedes in Sakhir. Dit krijgt nog wel een staartje, denken wij zo.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Driver of the day

Op naar beter nieuws. En dan hebben we het niet over het feit dat Mazepin de race dit keer wel wist te eindigen, want met zo’n grote achterstand kun je je afvragen of het echt een succes te noemen is. Degene die wel erg succesvol was, was Lando Norris. Hij reed in zijn oranje bolide op gegeven moment op de tweede positie, met een pijlsnelle Lewis Hamilton achter zich. Wat zich ontvouwde was een bloedstollend gevecht in de slotfase van de race. Lando reed op softs, dus ergens wisten we wel dat hij het zou gaan afleggen tegen de meervoudig wereldkampioen, maar door de regen was er eigenlijk maar één plek waar je kon inhalen. Norris wist Hamilton een paar zenuwslopende rondes lang achter zich te houden. Uiteindelijk lukte het Lewis toch om P2 te pakken, waardoor Norris eindigde op P3. Een werelds resultaat, zeker na de P4 vorige keer in Bahrein en hij mocht daarnaast ook nog ‘Driver of the Day’ in z’n zak steken. We zijn benieuwd wat we nog meer van hem gaan zien.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Foutje, bedankt!

Het is algemeen bekend dat Lewis al een tijdje niet echt onder druk heeft gestaan. Gelukkig kan RedBull daar nu in het begin van het seizoen al verandering in brengen. Lewis reed in tweede achter Max en zat vast in wat verkeer. Door de regen was alleen de reguliere racelijn echt droog, waardoor inhalen ontzettend lastig werd. Dat bleek ook wel, want een overmoedige Hamilton probeerde voorbij de achterblijvers te rijden op koude banden en een nat stuk baan, waardoor hij ervan af gleed. Hij molesteerde daarbij zelf nog even zijn voorvleugel waardoor hij opnieuw de pits in moest en eigenlijk op een rondje achterstand terechtkwam. Gelukkig voor Lewis kwam er vlak daarna een rode vlag voor de crash van z’n teamgenoot, waardoor zijn achterstand teniet werd gedaan. Vanaf P9 wist Lewis uiteindelijk toch achter Max te eindigen op P2 inclusief de snelste raceronde. Een zeldzame fout van Hamilton maar hij maakt hem meer dan goed. We zijn benieuwd of er nog meer gaan volgen in de tokeomst?

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Victorie

Dan de man waar niemand omheen kan. Hoewel de rest van het veld ook geregeld met elkaar battled op het asfalt, zijn er eigenlijk maar twee die de echte gevechten laten zien. Vorige week barstte de strijd tussen Max en Lewis al los, waar Max helaas geen oberwinning wist te pakken. Dit keer lag dat anders, want de Nederlander heeft bijna de gehele race aan de leiding gelegen en wist een voorsprong van bijna 20 seconden op te bouwen. Toch was die overtuigende overwinning bij de herstart nog ver te zoeken, want Max verloor even de controle over z’n stuur vlak voordat hij de race weer wilde instarten. Gelukkig waren wij niet de enige met een hartaanval, want Max zelf had ook wel even schrik. En Max zou Max niet zijn als hij daar niet even een lollige opmerking over maakt. Maar goed, na drie DNF’s van vorig seizoen op Italiaanse grond is deze overwinning een fantastische goedmaker. En hoewel Hamilton door zijn snelste raceronde nog met 1 puntje boven Max in het coureurskampioenschap staat, weten we wel zeker dat de rest van dit lange seizoen ook mega spannend gaat worden. Op naar Portugal dan maar!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Ziggo Sport F1 (@ziggosportf1)

Reageer op artikel:
5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Imola
Sluiten