Als er iets is wat we dit seizoen niet kunnen noemen, dan is het saai. Nagelbijten, zwetende handjes en een berg emotie behoren tot de standaard dit jaar en dat was niet anders tijdens de race in São Paulo, Brazilië. Voeg daar nog de laatste ronde van het Sprintrace-experimentje aan toe en je hebt een recept voor spektakel.
Voor we ons bezig gaan houden met alle perikelen óp de baan, moeten we eerst alle soapserie-waardige gebeurtenissen ernaast bespreken. Zo koos Mercedes ervoor om Lewis een nieuwe verbrandingsmotor te geven, waardoor de Brit een gridstraf van 5 posities aan z'n broek kreeg. Daar bovenop kwam nog dat de achtervleugel van Hamilton illegaal bleek te zijn na een routinetest van de FIA. In open stand was het gat van de DRS namelijk groter dan de toegestane 85 mm en dus werd Lewis gediskwalificeerd van de kwalificatie. Vanwege de sprintrace betekende dat dus dat Lewis bij de start van de sprintrace vanaf achteraan de grid moest starten. Uiteraard was die achtervleugel onderwerp van gesprek op het circuit in Brazilië en ook Max kon zijn nieuwsgierigheid niet in bedwang houden. Na de kwali nam hij een kort kijkje bij de wagen met nummer 44, waarbij de Nederlander zijn handjes niet thuis kon houden. Max ontving daarvoor een boete van €50.000, al was 'ie daar zelf niet erg van onder de indruk. Hij was overigens niet de enige coureur die de spot dreef met de straf, ook 'Inspector Seb' had er het zijne over te zeggen.
Dit weekend werd er wederom olie op het vuur gegooid in de strijd voor de derde plek in het constructeurskampioenschap. Ferrari deed namelijk uitzonderlijk goede zaken, terwijl het optreden van McLaren eigenlijk gewoonweg teleurstellend was. Het Italiaanse team kwalificeerde zich al boven McLaren voorafgaand aan de sprintrace en ook tijdens de sprint waren ze dominant. Sainz had een mega start en katapulteerde zichzelf in één klap na P3 waardoor hij een extra puntje binnen harkte voor zijn team, terwijl LeClerc 1 plekje terugzakte naar P7. Norris en Ricciardo finishten daarentegen op P6 en P11. In de race op zondag was die topvorm van Ferrari niet anders. Charles kwam als vijfde over de streep en zijn teammaatje Carlos als zesde. Hiermee waren ze het derde team op de zondag en dus bouwden ze hun voorsprong ten opzichte van McLaren verder uit. Met een P10 voor Norris en een uitvalbeurt voor Daniel komt het verschil tussen de twee teams nu op 31,5 punten te staan. Het Papaya-oranje team moet dus nog flink aan de bak de laatste drie races als ze de Italiaanse renstal willen verslaan.
Zoals gezegd startte Lewis Hamilton dus vanaf de allerlaatste plek tijdens de laatste sprintrace in Brazilië. Max startte daardoor vanaf P1, naast de Mercedes van Bottas. Die had de Nederlander in bocht 1 al te pakken en gaf die leiding ook niet meer uit handen. Bottas pakte daarmee zijn derde pole van de afgelopen vier races, een hele prestatie voor de Fin. Toch wordt zijn momentje roem weer ondergesneeuwd door zijn teammaat. Lewis had namelijk vanwege zijn motorwissel dit weekend effe wat meer power onder z'n reet en dus vloog de Brit over het asfalt zonder enige moeite. Hij wist met een paar uitzonderlijke manoeuvres zijn concurrenten in het stof te laten bijten en werkte zo zijn weg naar een prachtige P5. Door zijn gridstraf werd zijn uitgangspunt tijdens de race op zondag dus P10, maar uitvlakken kunnen we deze meervoudig wereldkampioen absoluut nog niet.
Na de spannende soapserie in Brazilië die op zaterdag eindigde in een behoorlijke cliffhanger, was het dan eindelijk tijd voor de grande finale. Red Bull kwam als beste uit de verf na bocht 1, waar zowel Checo als Max voorbij gingen aan Bottas. Het kleine gat wat de twee Red Bull coureurs hadden getrokken werd teniet gedaan door een Safety Car, waardoor de Mercedes coureurs hun kansen schoon zagen. Lewis had zich inmiddels alweer aardig omhoog gevochten en na niet al te lange tijd zat hij aan de staart van Sergio Perez. Wat volgde waren enkele kneitergoede moves van beide coureurs, waarbij Checo liet zien dat hij zich niet zomaar gewonnen geeft. Uiteindelijk moest hij toch zijn meerdere erkennen in Lewis, die vol nieuwe vechtlust op jacht ging naar Verstappen. Na een gevecht waar elke raceliefhebber naar verlangt moest ook Max wijken voor de beestachtige superioriteit van Hamilton. Om met zijn woorden te spreken: "It's not over yet", en dat heeft 'ie bewezen ook.
Na dit spektakelstuk in Brazilië zijn er nog maar drie races over. Daarmee stijgen de spanningen in de paddock, want wie o wie gaat er naar huis als wereldkampioen? Pakt Lewis zijn achtste wereldtitel of gaat Max er als eerste Nederlander met die titel vandoor? Hoe dan ook, er wordt sowieso geschiedenis geschreven. Het verschil tussen de twee is na dit weekend nog maar 14 punten, dus alle opties liggen open. Ook bij de teams is het nog bloedspannend, want door deze uitslag is het verschil tussen Mercedes en Red Bull nog maar 11 punten. Ferrari staat momenteel 31,5 punten voor op McLaren en Alpine en Alpha Tauri staan nog steeds op een gelijk aantal punten. De gehele top 6 ligt dus nog open en de strijd gaat onvermoeid door. Die laatste drie races zijn dus allesbepalend en wij zijn inmiddels niet meer de enige die al op onze ellebogen zitten te knouwen.