BMW heeft net de derde generatie van de Z4 gelanceerd. Een sportief wagentje, dat zeker. Toch voldoet ‘ie niet aan ieders verwachting. Ze zijn voor veilig gegaan. Dat is jammer, want toen ze vorig jaar de concept car van de Z4 de wereld in knalden liep bij ons het water in de mond.
Oké, misschien lopen we wat te hard van stapel. Hij is zeker niet lelijk. Kijk dat strakke kontje nou. Mag er zijn hoor. Er zijn genoeg roadsters die het qua achterwerk minder goed getroffen hebben. Ook over de 19 inch joekels van velgen hoor je ons niet klagen.
Maar kijk eens goed naar de voorkant van deze rode rakker. Komt ‘ie je niet bekend voor? Ons ook. We moesten direct aan de Fiat 124 Spider denken. Zeker nu ze er ook voor gekozen hebben hem alleen met soft-top te leveren.
Qua motor verschilt de nieuwe BMW wel echt met roadsters zoals de Fiat. Hoewel er geen Z4M komt, komt er wel een Z4 M40i. Een lekkere 3.0 liter zes-in-lijn zoals we van de Duitsers gewend zijn. Voor de zekerheid hebben ze er ook nog twee dikke turbo’s op geknald. De Z4 M40i kun je met 340 pk krijgen. Woon je in Amerika, dan is 'ie zelfs met 450 paardjes onder de kap leverbaar. Hiermee schiet 'ie in 4,6 seconden naar de 100 kilometer per uur. De roadster trekt hem dan door tot 'ie de begrenzer, die op 250 kilometer per uur ligt, bereikt. Niet gek voor een lichtgewicht sportwagentje. Ook gaat de trend van de 4-cilinders door. Hij zal namelijk ook te krijgen zijn met verschillende blokken die slechts vier cilinders tellen.
Het sportieve karretje zal vanaf begin volgend jaar te krijgen zijn. De eerste modellen zullen in de zogeheten 'First Edition'-uitvoering zijn. Dan krijg je die knoepers van velgen erbij, boxjes van Harman Kardon en nog wat andere kekke opties. Nog geen goed beeld gekregen? Hier heb je nog een paar foto's voor deze achterwiel aangedreven machine. Over de looks kun je twisten, maar het kan niet anders of dit is een heerlijke auto om te besturen.