Steeds meer elektrische auto’s verschijnen op de markt der vielwielers. Jaguar bestormt het elektrische segment met de I-Pace en we zagen laatst al de gloednieuwe Mercedes EQC . Nu gaat ook Audi eindelijk met z’n volledig elektrische e-tron de markt op.
SUV’s zijn helemaal de bom tegenwoordig, de meeste nieuwe elektrische auto’s van de afgelopen tijd dus ook opgehoogde wagens. Audi’s eerste volledig elektrische auto is dus ook een hoog modelletje. Qua grootte zit ‘ie een beetje tussen een Q5 en een Q7 in.
De elektrische koets krijgt Audi’s nieuwe Quattro vielwielaandrijvingssysteem. Goed woord voor galgje trouwens. Terug naar de e-tron, in z’n twee elektromotor zitten namelijk 408 paarden verscholen. De twee krachtbronnen zijn samen goed voor 660Nm aan koppel. Daarmee kom je die Oostenrijkse bergjes wel op.
Onderin de auto ligt een 95kWh batterij verstopt. Als je deze lang genoeg aan de stekker hebt laten liggen kom je er 400 kilometer ver mee. Natuurlijk niet als je op topsnelheid rijdt. Die bedraagt bij deze e-tron trouwens maar 200 kilometer per uur. Ach ja, in Nederland rij je dat toch bijna nooit. Wat je in dit met stoplichten overgoten land wel geregeld kunt testen is de 0 tot 100 tijd. Die is door de e-tron’s elektropower 5,5 seconden.
Geen grote verassingen in het interieur. Niet dat het niet mooi is, de high-tech binnenzijde van de Audi is prachtig, maar we kennen het al een beetje van de nieuwe A6, A7 en A8. Drie grote schermen voor al je info tijdens de rit. Sterker nog, je kunt zelfs nog meer schermen in je e-tron krijgen. De elektromobile is namelijk ook met digitale spiegels leverbaar.
Wil jij deze elektrische SUV nou ook graag op je oprit hebben staan? Voor ruim 84.000 euro heb je er een. De Duitse bolide is vanaf eind november te bestellen. Daarna moet je nog een paar maandjes wachten. Audi verwacht de eerste e-tron’s vanaf begin 2019 te leveren.