Eerder dit jaar maakten we kennis met de Mazda CX-60. Die introductie kon ons al bekoren, maar gereden hadden we er nog niet mee. Tot nu, want onlangs gingen we in de regio van Mazda’s Europese hoofdkwartier in Leverkussen een dagje op pad met het nieuwe vlaggenschip van de Japanners. Wij geven je vijf redenen waarom Mazda in de roos heeft geschoten met hun nieuwe SUV. Dat Mazda hoge ogen gooit met hun nieuwe model, blijkt wel uit het feit dat het merk nooit eerder zoveel auto’s in de presale verkocht als met hun nieuwe model. Wereldwijd hebben al 13.000 kopers ‘m besteld (waarvan 1.000 in Nederland), zonder er ook maar een kilometer in gereden te hebben. Die 13.000 mensen kunnen bij deze opgelucht ademhalen, want hun geld is meer dan goed besteed. Wij vertellen je waarom.
1. Looks
In ons
roadtripavontuur met de Mazda 3 hebben we al eens laten doorschemeren dat wij fan zijn van het design van Mazda. Dat gevoel voor stijl laten ze ook weer zien met de Mazda CX-60. Hij is groot, stoer en strak ontworpen. De grill aan de voorzijde is heeft een aangepaste hoogte-breedteverhouding waardoor die een ander smoelwerk heeft dan andere Mazda’s. terwijl ook de fraaie LED-verlichting opvalt. De auto is getekend volgens het voor Mazda kenmerkende Kodo-design. Dit houdt in dat ze Japans vakmanschap combineren met een minimalistisch ontwerp, waarbij ze het ontwerpen Avan auto’s benaderen als een kunstvorm. Geen poespas, maar strakke lijnen, mooie materialen en zo een eyecatcher van een bolide presenteren. Dat blijkt ook wel als we door de omgeving van Leverkussen en Düsseldorf rijden, want de auto trekt de aandacht. Ja, dat heeft er ongetwijfeld ook mee te maken met het feit dat de mensen de CX-60 voor het eerst zien rijden, maar dat de auto over knappe looks beschikt staat wat ons betreft buiten kijf. Wij reden in een Machine Grey versie (meerprijs: 1.250), maar in Soul Red Crystal (meerprijs 1.400) knalt ‘ie er helemaal uit.
2. Interieur
Die minimalistische stijl wordt doorgetrokken in het interieur. Waar de buitenkant volgens het Kodo-design wordt ontworpen, daar gaat het interieur volgens het concept van Kaichou. “Een element van harmonie dat verschillende materialen en texturen combineert”, lezen we in het informatieboekje. Met materialen als esdoornhout, nappaleer en chromen details wordt er in elk geval niet bezuinigd op materialen. De afwerking is prachtig en van vergelijkbare klasse als de premium concurrentie. Het interieur wordt gedomineerd door een joekel van een 12,3 inch scherm, waarop je een prettig infotainmentsysteem bedient via een ronde draai- en drukknop in het middenconsole. Het systeem doet denken aan wat we kennen van BMW en werkt duidelijk, overzichtelijk en snel. Meer heb je niet nodig. Het Bose Premium Sound System zouden we vooral aanbevelen om aan te vinken in de optielijst. En ruimte, zeeën van ruimte! Er is genoeg space om een vriendengroep van vijf (waarvan één kleine op riante wijze naar een vakantiebestemming in Zuid-Europa te vervoeren. Op naar Como!
3. Power
Anno 2022 ‘gewoon’ een zes-in-lijn benzinemotor op de markt brengen? Mazda doet het. Voor die versie nog even geduld, want de eerste verkrijgbare versie van de CX-60 is een 2.5 e-Skyactiv PHEV: een viercilinder in combinatie met een elektromotor (de eerste Plug-In Hybrid van het merk). Daar wordt 327 pk en een koppel van 500 Newtonmeter uitgeperst, wat zoveel betekent als de krachtigste Mazda ooit. Dat hoor je er ook wel aan af, want het gaspedaal intrappen gaat gepaard met een lekker geluid. Je kan er trouwens ook voor kiezen om alleen op de elektromotor te benutten, daarmee heb je in theorie een range van 63 kilometer (als je tenminste niet steeds als een jekko bij het stoplicht vertrekt tenminste). Van 0 naar 100 km/u leg je af je in 5,8 seconden, wat pretty fast is voor zo’n grote auto. De aankomende jaren volgen er nog versies van de eerdergenoemde 3,0 liter zes-in-lijn en dieselen met een 3,3 liter e-Skyactiv D. Die laatste wordt echt niet verkocht in Nederland.
4. Rijden
Wat hebben twee giraffen en een CX-60 met elkaar gemeen? Ze wegen ongeveer hetzelfde. Met 2000 kilo schoon aan de haak is het natuurlijk geen lichtgewicht. Dat je er dan toch sportief mee kan rijden, valt alleen maar te prijzen. Het strakke onderstel nodig uit om ook in bochten het gaspedaal op te zoeken. We zeiden het al: in 5,8 seconden naar de 100 is geen kattenpis. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Prima. Dat je er sportief mee kan rijden is leuk, maar als dat het doel is dan moet je lekker een MX-5 kopen. Het initiële doel van de CX-60 is om je zo comfortabel mogelijk van A naar B te brengen en in die missie slaagt ‘ie met vlag en wimpel. Het enige is dat zo’n woonwijk met 52 verkeersdrempels wat hard is, maar daarbuiten stuurt het echt heerlijk. Medeverantwoordelijk voor het fijne weggedrag is de heerlijke achttrapsautomaat die je in rap tempo naar de volgende versnelling brengt én vierwielaandrijving. Daarbij kun je kiezen uit drie verschillende rijmodi: Sport, Off-road, Towing en de eerder gemelde EV. Schakel over naar een andere modus en de kleur van de tellers in je display krijgen een passend ander kleurtje.
5. Prijs
Hij lijkt op foto’s qua formaat misschien de concurrentie aan te gaan met Duitsers als de X5, Q7, in werkelijkheid opereert ‘ie meer in de klasse van de Q5 en X3. Die Duitsers zijn wel precies de merken waar Mazda probeert klanten weg te kapen. Maar dan wel voor een veel voordeligere prijs. Nee, we zullen niet beweren dat de vanafprijs van €53.690 een koopje is, maar bij BMW en Audi mag je flink meer flappen van je rekening trekken. Het feit dat Mazda zich qua kwaliteit kan meten met deze merken is eigenlijk het grootste compliment dat ze kunnen krijgen, want dit is een fantastische auto.
Meer informatie of proefrit aanvragen? Check mazda.nl Specs Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV
Motor:2,5 viercilinder + elektromotor Vermogen: 327 pk (gecombineerd vermogen)
Koppel:500 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 5,8 sec
Topsnelheid:200 km/u Gewicht: 1.995 kg
Vanafprijs:€53.690
Gallery