Zo verleiden webshops jou om meer knaken bij ze te besteden

We shoppen heel wat af op het internet. De spullen zijn niet aan te slepen, en pakketbezorgers leveren de ene na de andere bestelling af. Online winkelen is ontzettend handig en met zoveel keuze aan kleine webwinkels en ook grote spelers met een enorm aanbod, wordt winkelen via het wereldwijde web voor veel mensen aantrekkelijker dan shoppen in de winkelstraat. Maar net als die snoeprepen bij de loopband van de supermarkt of die koopjes in de kledingwinkel of woonboulevard bij de kassa, worden we online verleid om meer te besteden dan we zouden willen. Hoe doen die webshops dat toch?

Kortingscodes!

Webshops verleiden je maar wat graag met kortingen. Je zou denken dat jij daar als consument mee in de watten wordt gelegd, maar het is eigenlijk de winkel die hiervan profiteert. Op de website van ExpressVPN lees je welke trucs webwinkels toepassen om je meer te laten besteden. Een kortingscode voor nieuwe leden of jarigen is daar eentje van. Je hoeft voor toegang tot zulke codes alleen maar lid te worden en je gegevens in te voeren en dan mag je bij je eerste aankoop 10% van de prijs aftrekken of met je verjaardag 15% of soms meer of minder.

Dit alles doen webwinkels om je te verleiden meteen een mooi bedrag uit te geven in hun winkel, omdat je toch 10% korting krijgt. Daarnaast ben je ook lid geworden van de nieuwsbrief en dat betekent soms elke dag mails met nieuwe aanbiedingen en producten in je inbox, die je verleiden iets moois te kopen.

Soms herinneren de webwinkels je ook aan die producten die in je mandje zitten en wachten op een bestelling of ze geven je zelfs (ongevraagd) tips over wat jij volgens hen leuk zou moeten vinden om de volgende keer te bestellen.

Extra spullen bestellen

Webwinkels sturen je niet alleen berichtjes in je inbox over andere spullen die je mogelijk leuk zou vinden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bestelde in 2023 zo’n 80% van de bevolking online spullen in Nederland. Dat betekent dat met name grote webshops soms duizenden, zo niet tienduizenden of zelfs meer dan een miljoen klanten hebben.

Met zoveel klanten is er ook een enorme bestelgeschiedenis. Webshops gebruiken de bestelgegevens van al deze klanten om jou andere producten aan te raden. Bijvoorbeeld, je bestelt een broodrooster, maar de webshop raadt je ook aan om de sapcentrifuge te kopen, want die kochten andere klanten vaak ook als ze een broodrooster nodig hadden.

Sommige andere webwinkels raden je bijvoorbeeld accessoires aan. Denk aan hoesjes voor laptops of telefoons en oplaadkabels of zelfs extra speakers die je aankoop kunnen uitbreiden. Soms worden deze spullen in een soort bundel verkocht. Deze bundels zijn psychologisch scherp geprijsd. Dat brengt ons op de volgende tactiek van online winkels om je te verleiden iets te kopen.

Psychologische prijzen en acties

Of het nu huizen zijn of een pak melk, we kopen vrijwel nooit iets met afgeronde cijfers, want bijvoorbeeld een huis dat 495.000 euro kost, ziet er nu eenmaal net wat goedkoper uit dan een half miljoen. Online werkt dat precies hetzelfde, sterker nog webshops gebruiken soms ook andere tactieken dan alleen een niet afgeronde prijs. Denk bijvoorbeeld aan het aanraden van een goedkoper model, waardoor een consument soms toch na lang twijfelen kan gaan voor de goedkopere versie van een product waar ‘ie naar zoekt.

In sommige gevallen wordt ook aangegeven dat iets bij normale retailers duurder zou zijn geweest dan op de site waar je shopt. Ook kunnen kortingen gearceerd worden, waardoor ze spectaculairder lijken dan ze echt zijn. Al deze trucs zorgen er samen met bijvoorbeeld goedkope bundels of een minimaal bestelbedrag voor gratis verzending voor, dat we als consument juist niet minder, maar meer uitgeven in de online winkel.

De aftelklok en tijdelijke aanbiedingen

Webshops zijn gek op het creëren van schaarste. Dat zorgt namelijk voor paniekaankopen bij consumenten. Een van de manieren om schaarste te creëren is de aftelklok voor een bepaalde aanbieding. Vaak zijn deze aftelklokken niet echt. Dat betekent dat de aanbieding ook doorloopt na de klok en er dus geen haast is om te bestellen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft daarom paal en perk gesteld aan dit soort klokken. Dit zou namelijk niet verleiding zijn om iets te kopen, maar pure misleiding, meldt het ACM bijvoorbeeld op NU.nl.

Shop veilig en bewust

Veilig online shoppen is steeds belangrijker geworden. Je wordt (onbewust) verleid om allerlei aankopen te doen. Om minder beïnvloed te worden, kan het al helpen je niet in te schrijven voor een nieuwsbrief of bepaalde cookies niet te accepteren.

Let er daarnaast ook op dat je altijd veilige webshops kiest, want verleid worden om meer producten te kopen dan je aanvankelijk nodig had, is minder erg dan op een niet veilige webshop te winkelen. Je herkent een goede webshop bijvoorbeeld aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, maar ook aan de goede reviews van andere gebruikers.

Reageer op artikel:
Zo verleiden webshops jou om meer knaken bij ze te besteden
Sluiten