FHM is dol op snelheid zoals golden retrievers op hun bakje Pedigree. Maar hoe belangrijk is snelheid nou helemaal? Volvo vindt het helemaal niet belangrijk. Integendeel. Zo hebben de Zweden al hun nieuwe modellen begrensd op 180 km/u. Een andere functie die bewijst dat Volvo geen stuiver geeft om snelheid is de inventieve Care Key, waarmee je de topsnelheid van jouw auto kan begrenzen. FHM ging een weekend lang op pad met de Volvo XC60 waarbij de topsnelheid was begrensd op 110 km/u.
Denk je aan Volvo, dan is het begrip veiligheid je Pavlovreactie, om maar een beetje in hondenmetaforen te blijven. Zo waren de Zweden in 1959 de uitvinders van de driepuntsgordel. Het blind spot lampje in de spiegel? Heeft Volvo bedacht. Ook iets als het ROPS (roll over protection system) of SIPS (side impact protection system) komt allemaal uit de koker van onze vrienden uit Scandinavië. De Zweden claimen al meer dan een miljoen levens van automobilisten en bijrijders te hebben gered. Veiligheid staat dan ook bovenaan het lijstje kernwaarden, waar verder de begrippen duurzaamheid en persoonlijke mobiliteit een prominente plaats bezetten. Veiligheid is zo belangrijk voor Volvo dat het in 2008 hun missie is geworden: nul doden of zwaargewonden in een nieuwe Volvo.
En wat is er absoluut niet veilig? Als een voetzoeker door het overige verkeer razen. Dus besloot Volvo in 2019 om alle nieuwe modellen voortaan te begrenzen op 180 km/u. Een controversiële beslissing om de discussie aan te zwengelen en in de hoop andere autofabrikanten te overtuigen om hetzelfde te doen. Wij nemen graag deel aan die discussie, maar om een gedegen mening te kunnen vormen moeten we misschien eerst eens ervaren hoe dat is, een gelimiteerde topsnelheid. Dus daagde Volvo ons uit om hun nieuwe XC60 Recharge T6 AWD mee te nemen (Recharge staat hierbij voor alle Volvo’s met een stekker). Daarbij gaan wij nog een stapje verder, want de topsnelheid van onze bolide ligt niet op 180 km/u, maar op 110 km/u.
Dit wordt geregeld dankzij de Care Key. Een functie van Volvo die vanaf dit jaar standaard wordt meegeleverd bij elk model. De Care Key is een aparte sleutel waarmee jij de topsnelheid van de Volvo zelf kan bepalen. Heb je een nogal roekeloze zoon die jouw auto nodig heeft voor de uitwedstrijd van z’n voetbalteam? Met deze functie dam je dat jeugdige enthousiasme volledig in. Het is dan ook een instrument dat is ontwikkeld om extra verantwoordelijkheid te nemen voor jonge en onervaren bestuurders. Want dat is waar de winst in de laatste paar procent kan worden geboekt als je kijkt naar veiligheid: het beïnvloeden van het rijgedrag.
Goed, dat zijn heel veel woorden om duidelijk te maken dat we op pad zijn met een Volvo die is begrensd op 110 km/u. Trouwens, die extra 10 km/u lijkt misschien niet veel, maar dat maakt net effe het verschil tussen achter een stinkende vrachtwagen blijven hangen op de rechterbaan, of die lange asfaltkolos inhalen. Toch een essentieel onderdeel van je rijgenot. We zetelen in de cabine van de Volvo XC60 Recharge T6 AWD. Niet toevallig het mooiste model dat Volvo in de garage heeft staan, naar onze bescheiden mening dan. Een plug-in hybride die is voorzien van een benzinemotor met 253 pk, geholpen door een elektromotor van 87 pk. Samen levert dat toch een behoorlijke 340 pk op, waarmee je in een zeer acceptabele 5,9 naar de 100 km/u scheurt. Normaal gesproken zouden we dat, zodra de motor is warm gereden natuurlijk, direct willen uittesten, maar we merken eigenlijk al direct de invloed die de beperkingen op ons brein uitoefent. Geen spanning en adrenaline, maar comfort en zuinigheid is wat ons in deze rit drijft. Ondertussen genieten wij wel gewoon van het nieuwe Howling album op de uitmuntende Bowers & Wilkins installatie. Holy fucking moly, wat een geluidsinstallatie.
Onze nieuwe rijstijl valt ook een meerijdende vriend op. “Ik heb nog nooit zo rustig naast jou gezeten achter het stuur”, zegt hij halverwege de rit naar Rotterdam. “En ik heb jou nog nooit door zoveel auto’s ingehaald zien worden als nu”, voegt hij daar lachend aan toe. De linkerbaan gas-mentaliteit heeft plaatsgemaakt voor een rechterbaan chill-instelling. En om eerlijk te zijn bevalt die ons heel erg goed. Normaal gesproken willen we ons nog wel eens zorgen maken over potentiële post van het CJIB, maar als dit de standaard zou worden dan kan de Flitsmeister-app wel verwijderd worden. Een maximum topsnelheid geeft zoveel rust. Het feit dat je zo smooth over de weg zoeft dat het lijkt alsof je op wolkjes rijdt, is daarin ook een niet te onderschatten aspect.
Het wordt helemaal ontspannen met de combinatie van Pilot Assist en Adaptive Cruise Control. Die eerste is de stuurassistent die zorgt ervoor dat je netjes in je rijbaan blijft, terwijl de tweede regelt dat je voldoende afstand houdt op de auto voor je. De XC60 remt automatisch af, of geeft juist gas bij wanneer er weer ruimte is. Daardoor hoef je op de snelweg eigenlijk alleen nog je handen aan het stuur te houden (als je dat niet doet begint ‘ie overigens irritant te piepen). Dit gevoel is waarschijnlijk een voorschot op de toekomst, want dit komt heel dicht in de buurt van de auto pilot. Yep, wen er maar vast aan: een optocht met voorgeprogrammeerde elektrische auto’s die met 100 km/u over de snelweg tuffen. Voorheen een schrikbeeld van ons, maar eigenlijk merken we nu hoe verdomd relaxed dat gaat zijn. Compleet zen in de auto bivakkeren, dikke doei met je torenhoge boetes, geen ergernissen meer in het verkeer, lage benzinekosten (1 op 40!) en iedereen die heelhuids op z’n bestemming aankomt. Zo gek klinkt dat eigenlijk niet, hè? Dat is eigenlijk de tendens die na dit weekendje Volvo cruisen is blijven hangen. Als dat dan ook nog eens gebeurt in zo’n mooie en luxueus uitgeruste auto als deze XC60, dan zijn we bij deze volledig overtuigd van dit toekomstbeeld.
Meer info over de Volvo XC60 Recharge T6 AWD en Volvo’s missie voor een veiligere autowereld? Check de website van Volvo .
Vanafprijs: €62.995,- Motor: plug-in hybride (benzine + elektromotor)
Vermogen: 340 pk Koppel: 350 Nm
Acceleratie 0-100: 5,9 sec. Topsnelheid: 180 km/u
Gewicht: 2.069 kg Gemiddeld verbruik: 2,4 L /100 km (gecombineerd)
Tekst: Chris Riemens Beeld: Niek Filippo