Droomauto’s, klassiekers, oldtimers of gewoon een iconische Peugeot 405 mét multikleppentechniek. Er is meer dan genoeg moois om warm voor te lopen wanneer je een beetje een petrolhead bent of gewoon lekker wilt kunnen cruisen in een auto die gemaakt is in de periode waarin kwaliteit nog boven kwantiteit en een zo goedkoop mogelijk productiemodel ging.
Die liefde komt met een prijs. En je kunt gerust zeggen dat de liefde waarschijnlijk nog duurder is dan een gemiddeld huwelijk. Wat je kunt doen, is kiezen voor een opknapper om daarmee aan de slag te gaan in de winter. Zeker wanneer je een beetje technisch bent én verstand hebt van auto’s, kun je zo een droomauto onder je kont hebben voor een veel lager prijskaartje dan de buurman. Maar waar moet je op letten wanneer je hiervoor kiest?
Allereerst; als je het niet kunt, dan kun je het niet (echt niet)
Heb je onwijs veel zin om aan de slag te gaan met die iconische auto die je op het oog hebt, of ben je van plan om je huidige auto flink te upgraden? Dan is dat alleen een aanrader wanneer je écht technisch aangelegd bent of verstand hebt van auto’s. Heb je het al lastig met het vervangen van een stofzuigerzak of het monteren van een IKEA-meubel, dan is deze blog 100% niet voor jou bedoeld. Uiteraard mag je gewoon verder lezen; maar begin vooral niet met sleutelen, want dat wordt gegarandeerd een drama. Het eerste punt; zijn er wel vervangende onderdelen?
Klassieke auto’s en iconische modellen hebben altijd één ding met elkaar gemeen: ze zijn niet langer in productie. In sommige gevallen kan het vijftig jaar geleden zijn dat het laatste model uit de fabrieken rolde, bij andere modellen (zoals de 405 die we eerder al noemden) is het iets recenter dat de producent de stekker uit de lijn trok.
Dat heeft gevolgen voor de klussers. Op het moment dat het lang geleden is dat de auto in productie was, is de kans kleiner dat je vervangende onderdelen kunt vinden. Zijn er daarnaast ook nog eens weinig exemplaren gemaakt van een bepaald model, dan wordt de kans nog een stuk kleiner. In sommige gevallen heb je geluk; veel fabrikanten hergebruiken de onderdelen in de opvolgers; dit kun je opzoeken door het productnummer op te zoeken op de onderdelen die je moet vervangen.
Weet je nog niet wat je precies moet vervangen? Kijk dan eens rond op het internet door te zoeken naar ‘reserveonderdelen + modelnaam’. Uiteraard kun je het ook proberen met de Engelse (car parts + modelnaam) en Duitse (Autoersatzteile + modelnaam) termen om te kijken of er buiten Nederland onderdelen te vinden zijn. Vaak is dit het geval wanneer een auto buiten Nederland vaker verkocht is dan in Nederland.
Ook is het goed mogelijk dat er vervangende onderdelen op de after market te vinden zijn. Let wel op; dit heeft niet de voorkeur voor de echte diehard liefhebbers; die willen alles zo origineel mogelijk! Ga je er zelf in rijden en maakt het jou niet zoveel uit, dan kun je op deze manier honderden euro’s besparen bij grotere reparaties of aanpassingen.
Apk of niet bij oldtimers?
Kies je voor een oldtimer, dan komt vaak de vraag of er wel of geen apk verplicht is. Wanneer de eerste toelating op de openbare weg vóór 1 januari 1960 is, dan is de apk niet verplicht voor jouw oldtimer. Dat betekent echter niet dat je gewoon de straat op kunt wanneer de lampen nog loshangen of je de uitlaat nog niet vast hebt gezet; de auto moet namelijk wél aan de minimale verkeerseisen voldoen.
Sommige dingen kun je zelf; andere dingen niet
Er zijn veel reparaties, vervangingen en aanpassingen die je zelf kunt doen. Zeker met een beetje (veel) hulp van YouTube en Google. Andere dingen kun je gewoon niet zelf. Een auto volledig opnieuw spuiten is bijvoorbeeld iets dat je écht beter over kunt laten aan de expert.
Op het gebied van de voorruit vervangen zijn er gemengde signalen. Op veel websites vind je de informatie dat je de autoruit vervangen standaard uit moet besteden aan de expert. Vervolgens staat onder die informatie een knop om contact op te nemen met die expert. Juist…
De voorruit vervangen van nieuwere modellen kun je het beste overlaten aan de experts op het gebied van autoglas. Deze voorruiten zijn namelijk gekit en dat betekent dat je nauwkeurig te werk moet gaan, omdat de voorruit anders los kan schieten of kan gaan lekken.
Bij klassiekers, oldtimers en simpelweg ‘oudere’ auto’s is de kans groot dat de voorruit niet gekit is. De voorruit is dan in raamrubbers geplaatst en dat betekent dat de auto ruit makkelijk te demonteren is. Ook is het plaatsen van de nieuwe ruit makkelijker dan gedacht wordt.
Dus: is de voorruit gekit? Dan schakel je het beste een expert in. Is de voorruit in ruitrubbers geplaatst? Dan kun je deze gewoon zelf vervangen wanneer je een beetje technisch aangelegd, de ruimte hebt om droog te werken en de tijd om rustig en nauwkeurig te werken met de autoruit vervangen . Wat kost een autoruit eigenlijk voor jouw auto?
Heb je een oldtimer, klassieker of oudere auto op het oog en moet de autoruit vervangen worden? Dan is de vraag wat kost een autoruit eigenlijk voor dat model? Bij de dealer betaal je de hoofdprijs; kijk daarom eerst eens op de after market (Autoglas Concurrent is de grootste op dit gebied in Nederland). Dit zijn exact dezelfde voorruiten, alleen dan zonder merklogo. En de kans is aanzienlijk groter dat ze wel voorradig zijn. Een ouder model opknappen en dan met vette winst verkopen!
Ben jij van plan om de armen uit de mouwen te steken en aan de slag te gaan met een auto? Doe het dan niet voor de winst. Wanneer een gemiddelde liefhebber de uren, onderdelen en aanschafprijs van een auto aftrekt van de verkoopprijs, zijn de getallen namelijk vaker rood dan groen. Aan de slag gaan met een droomauto doe je voor jezelf, niet voor je portemonnee.