Voel je de koning van de apenrots op de Harley-Davidson Street Glide Special

Als jij je de opperbevelhebber van het asfalt wil voelen, dan hebben wij een tip voor je in petto: de Harley-Davidson Street Glide Special. Wij gingen op pad met een van de kroonjuwelen uit de garage van de fameuze Amerikaanse motorstal.

We zullen eerlijk met je zijn: bij het ophalen van de Street Glide voelden we wel wat spanningsschokjes door de buik vliegen bij de aanblik van dit gevaarte. Holy moly, wat een joekel! Deze wil je écht niet op de grond laten vallen, want met onze bescheiden spieren zouden we die in ons uppie waarschijnlijk nooit meer opgetild krijgen. Het is dan ook een loodzwaar apparaat. Des te verrassender hoe waanzinnig soepel de machine rijdt, als je eenmaal in beweging bent. Hij rolt zo smooth, stuurt zo soepeltjes en ligt zo solide op het asfalt. Al in de eerste meters ervaren wij wat voor ontzettend genot het is om op dit kolossale voertuig te mogen rijden. De Street Glide behoort dan ook tot de crème de la crème uit de omvangrijke garage van Harley-Davidson.

Harley-Davidson Street Glide Special

10 met een griffel

Die hele zitpositie alleen al, alsof je op zondagavond in je luie stoel naar Studio Sport ligt te kijken. Dit is Grand American Touring pur sang. Laidback, chill en die kilometers laten optellen. Hier rijd je zo mee naar Zuid-Frankrijk. En als je dan toch bezig bent, kun je ‘m gelijk doorpakken naar Gibraltar. Kun je nog iemand meenemen achterop ook. Over de route hoef je je ook geen zorgen te maken, want op de Street Glide zit een waanzinnig goed navigatiesysteem geïntegreerd in je display, die je vertelt hoe je moet rijden. Dit hebben we nooit eerder gezien op een motor en we willen eigenlijk nooit meer anders. Je kan natuurlijk je telefoon op je stuur zetten, maar op deze manier je navigatie in je motorfiets te hebben zitten, dat wil je gewoon. Met de knoppen op het stuur bovendien subliem te bedienen. Echt een 10 met een griffel. Sowieso is die hele cockpit een feestje om naar te turen. Boven je TFT-display zitten vier klokken die je van links naar rechts vertellen hoeveel benzine je nog hebt, de snelheid waarmee je rijdt, het aantal toeren dat je maakt en hoe het met je accu staat. Daarboven zit dan weer een aardig windschermpje die je rit wat aangenamer maakt.

Harley-Davidson Street Glide Special
Wat een cockpit!

Beste feature

En dan hebben we het allermooiste nog niet eens genoemd, want de kers op de imposante taart zijn natuurlijk de speakers. Yep, jij kunt je telefoon connecten aan je Street Glide, waarna je de favoriete tracks uit je speakers kan laten pompen. Jongen, je wil niet weten hoe genieten dat is. Serieus goed geluid bovendien, dat hebben de sound engineers echt knap weten te fixen. Als je aandacht wil, dan moet je op dit exemplaar langs de terrassen rijden met het volume vol open. Reken maar dat er gelachen wordt. Valt of staat natuurlijk wel met wat voor muziek je aan komt zetten. Als je met pompende Awakenings techno aan komt zetten, dan zal je mogelijk wat minder sympathie opwekken dan als jij goeie funky soul platen uit de speakers laat galmen. Onze keuze? De Blacksploitation afspeellijst op Spotify. Zet maar effe op en beeld je in dat je op deze Street Glide special langs de palmbomen van Sunset Boulevard in Los Angeles toert. Alsof het er voor gemaakt is. Dit is by far de allermooiste feature die we ooit op een motor hebben gezien. Oja, die kleur. Die matgroene coating is wel effe kneiterertje dik hè. Door Harley ook wel op gevaarlijke wijze betiteld als Deadwood Green Denim. Rolt toch lekker over de tong als mensen vragen wat voor kleur dit is. Het is wat ons betreft gelijk de stoerste beschikbare kleur, maar ook de andere opties zijn tof.

Harley-Davidson Street Glide Special
Bazig.

We zeiden het eerder al, dit bakbeest uit de US of A is zwaar. 379 kilo schoon aan de haak, waarmee het de zwaarste motor is die FHM tot nu toe heeft getest. Dat gewicht moet natuurlijk in beweging worden gebracht met power. Daarvoor hebben ze American Muscles van stal gehaald in de vorm van Harley’s bekende Milwaukee-Eight 114 motor, goed voor 1.868 cc. Flinke power waarmee je lekker van z’n plek komt. Dat gaat ook gepaard met een karakteristiek geluid, al zal je voor dat échte Harley-Davidson gevoel nog wel even een aanpassing moeten laten doen in het uitlaatsysteem. Zo’n volle, dikke sound hoort nou eenmaal bij Harley-Davidson als patat met mayonaise.

Pricetag

Als je de koning van de apenrots wil zijn, dan zal je daar wel diep voor in de buidel moeten tasten. De Harley-Davidson Street Glide Special heeft namelijk een prijskaartje van €33.995. Met de prijs-duim-kwaliteit zit het wel snor, want je krijgt heel veel opgestoken duimpjes voor je geld. Wil je een extra bijzonder kleurtje, dan komen daar trouwens nog een of meerdere rooitjes bovenop. Maar hé, dan haal je wel een verlenging van je mannelijkheid in huis. Dit is de motor die naadloos past bij een status als absolute eindbaas.

Meer info of een proefrit aanvragen voor de Harley-Davidson Street Glide Special doe je op harleydavidson.com

Specs Harley-Davidson Street Glide Special

Motor: Milwaukee-Eight 114 motor
Cilinderinhoud: 1.868 cc
Koppel: 158 Newtonmeter
Gewicht: 379 kilo
Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 22,7 liter
Vanafprijs Street Glide Special: €33.995,-
Prijs gereden versie (Street Glide Special): €36.750,-

Gallery

Credits

Tekst + beeld: Chris Riemens

Reageer op artikel:
Voel je de koning van de apenrots op de Harley-Davidson Street Glide Special
Sluiten