Review: Midway is een spannend oorlogsverhaal dat optimaal tot z’n recht komt in de bioscoop

Harde explosies, oorlogsschepen, bommenwerpers, zwaar geschut en een ton aan onbevreesde oorlogshelden. Dit zijn de voornaamste ingrediënten die regisseur Roland Emmerich gebruikt in zijn nieuwe epische oorlogsfilm: Midway. Het waargebeurde verhaal richt zijn spotlichten op de helden en gebeurtenissen die plaatsvinden na de aanslag op Pearl Harbor, in een cruciale tijd die het lot van de wereld voor altijd zal doen veranderen. “It’s a really interesting battle, because it has a lot of, like, kind of things going for it. The Americans were the underdog, they were not as, as ready for war as the Japanese were”, aldus Roland. Wij hebben de film alvast voor jou gekeken, zodat we jou kunnen adviseren of je deze moet zien.

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat wij als publiek konden genieten van een epische oorlogsfilm De laatste die wij ons nog echt goed kunnen herinneren is Dunkirk (2017), het meesterwerk van Christopher Nolan. Dit ging over een slag die veel dichterbij ons kikkerlandje plaatsvond, namelijk een paar kilometer verderop in Duinkerken. Midway focust zich op een voor ons meer onbekendere slag: The Battle of Midway. Deze vond plaats na de verrassende aanval van Japan op Pearl Harbor aan de andere kant van de oceaan. Een gebeurtenis die zorgde voor een oorlog tussen de VS en Japan en die het lot van de Tweede Wereldoorlog veranderde.

Review Midway

7 december, 1941

Vanaf het begin van de film voel je een dreigende spanning. Er gebeurt niet meteen van alles, maar aan alles merk je dat er iets komende is. Een echte zogeheten ‘calm before the storm’. Je volgt Luitenant-Commandant Edwin Payton (Patrick Wilson), die in Tokio is gevestigd als inlichtingenofficier. Hij werkt hier nou samen met de Japanse Admiraal Isoroku Yamamoto (Etsushi Toyokawa). In een donkere studiekamer bespreken de mannen de relatie tussen de beide landen, waarin duidelijk wordt dat 80% van de olie in Japan geleverd wordt door de Amerikanen (America loves them some oil). Ze willen dan ook niet met elkaar fucken en proosten op de vrede, maar we weten dat de Japanners die zogeheten vrede tussen beiden breekt op 7 december, 1941. De aanslag op Pearl Harbor is de storm die we voelde aankomen en betekent oorlog tussen beide landen.

“We woke a sleeping giant”

De aanval op Pearl Harbor wordt natuurlijk meegenomen in dit verhaal en bestaat uit een scène van ongeveer 8 minuten. De focus van Midway ligt zoals je kan raden op de nasleep die Pearl Harbor heeft veroorzaakt en de oorlog die volgt. Als je dus op zoek bent naar het verhaal van Pearl Harbor, jammer joh. Dan moet je die ontzettend langdradige tranentrekker met Ben Affleck maar weer eens afstoffen. Anyway, Pearl Harbor vond plaats en het gevolg is de ‘awakening’ van een ‘sleeping giant’. Amerika is wakker geschud en uit op wraak. Admiraal Chester W. Nimitz (Woody Harrelson) wordt gepromoveerd tot opperbevelhebber en mag de rotzooi even gaan opruimen. Wij beloven in elk geval één ding: deze film beschikt over meer dan genoeg actie!

Midway

The American fleet

We hadden al lichtelijk kennis gemaakt met deze mannen, maar vanaf nu volgen we de echte rakkers. We zijn aanwezig op de gigantische USS Enterprise, een vliegdekschip, die gepositioneerd is in Pearl Harbor en onderdeel is van de overgebleven Amerikaanse vloot. De thuisbasis van de heroïsche piloten met als onbezongen held de bad-ass en mooiboy piloot Dick Best (Ed Skrein). Zijn naam zegt dan ook eigenlijk al genoeg, want hij is ‘The Best’. Als Dick zijn kauwgommetje uit de mond haalt en op het bedieningspaneel van zijn vliegtuig plakt, dan weet je dat shit is about to go down. Ze krijgen dan ook de opdracht om die Japanners een koekje van eigen deeg te geven. Het is oorlog en ze zijn gebrand op wraak. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want de Amerikaanse vloot is zwaar toegetakeld en beschikt over minder moderne vliegtuigjes. Onverschrokken als ze zijn, gaan de boys toch op oorlogspad. De strijd om de grote oceaan en de vrijheid van de mens is begonnen.

Knallende actie

Het gevolg van de film kent meerdere knallende actiescénes op zee. Je krijgt een uitgebreid idee van hoe het voor de piloten was om in de cockpit van dat vliegtuig te zitten. De indrukwekkende CGI-shots nemen je mee in het vliegtuig, met als gevolg knallende kogels langs je hoofd, oorverdovende explosieven, de euforie van de overwinning en het verdriet van verlies. De Amerikanen waren zwaar in het nadeel en moesten de strijd dan ook aangaan in een underdog-rol. Het was niet dom in de aanval, nee, dit vraagt om een uitgebreide en sterke tactische aanval. Met een hoofdrol voor de eerdergenoemde Edward Layton en zijn team van slimmeriken. De film levert dan ook een briljante mix van harde actie en tactiek. Bij uitstek een film die je in de bioscoop moet checken, waar de forse dosis actie optimaal tot z’n recht komt.

Aaron Eckhart aka  ‘Lt. Commander Jimmy Doolittle’ in Midway.

Een heerlijk popcornspektakel

De film is eigenlijk precies wat je ervan verwacht. Een grootschalig actiespektakel, met toffe CGI, de juiste dosis aan drama en echte Amerikaanse helden. Dit alles zorgt dan ook voor een heerlijke popcornfilm die jou voor twee uur en een kwartier vermaakt. Ook is de film een mooie historische les. Terwijl iedereen natuurlijk bekend is met de aanval op Pearl Harbor is de nasleep daarvan en de strijd die volgde iets minder bekend bij ons Europeanen. The Battle of Midway is eigenlijk het Amerikaanse Tweede Wereldoorlog-verhaal. Hier begon het voor hun. Zo hebben wij onze eigen verhalen over de oorlog en bepaalde onderwerpen die we leren op school. De Amerikanen leren dan hierover. Als we dan ook iets kunnen leren van dit verhaal, dan is dat: Don’t wake the sleeping giant!

Midway is vanaf nu te bewonderen in de bioscoop

Midway in ‘t kort

Wat: The Battle of Midway, het epische waargebeurde verhaal over de Amerikaanse helden die de Japanners een lesje geven in oorlogvoering. Boem!