Bowers & Wilkins Pi5 S2 zijn draadloze oordoppen van superieure audiokwaliteit

Toen we voor het eerst iemand zagen fietsen met draadloze oortjes, waanden we onze even in een futuristische toekomst. Inmiddels is de gadget de normaalste zaak van de wereld in het straatbeeld. Bowers & Wilkins komt met de Pi5 S2 nu met de tweede generatie van hun in-ear oordopjes. Wij testen de Bowers & Wilkins Pi5 S2 voor je uit.

Enkele jaren nadat Apple een nieuw gat in de markt had geboord, trad Bowers & Wilkins in april 2021 toe in deze speciale audiocategorie. Dat deden ze met de Pi7 S2 en de Pi2 S2 in-ear True Wireles-oordopjes. Dit is dus de tweede generatie van hun draadloze in-ear oordopjes.

Hoe klinken ze?

Laten we maar beginnen bij het belangrijkste: de sound. De naam Bowers & Wilkins brengt enige verwachtingen met zich mee, want de Britten staan garant voor audio van het allerhoogste niveau. Dat hebben we gemerkt bij hun Px7 S2 headphone en dat weten we van hun befaamde speakers, zoals de 800-Serie. B&W doet hun reputatie weer eens eer aan met deze Pi5 S2, want de kwaliteit van geluid is echt van superieure klasse. Details in de muziek, zoals het getik van een hihat dat je in een track op de achtergrond hoort sluimeren, komt loepzuiver naar voren. De bass is daadwerkelijk een bass, zo merken we bij het luisteren van een donkere techno track van Oscar Mulero of een hiphopklassieker als Candy Shop van 50 Cent. Sowieso is de balans tussen hoge en lage tonen uitstekend afgesteld, zo leren we een nummertje later weer. Tot slot grote complimenten voor de noise cancelling, die is, net als bij hun headphones, echt toptop. Medeverantwoordelijk hiervoor is de integratie van twee microfoons per oordopje. Dit heeft weer invloed op het doorlaten of blokkeren van geluid. Op het gebied van audiokwaliteit is dit zonder twijfel een van de meest indrukwekkende in deze klasse.

Bowers & Wilkins Pi5 S2

Hoe is de connectiviteit?

Installeren is een fluitje van een cent. Je download de Bowers & Wilkins app. Vervolgens druk je de middelste knop anderhalve seconde in, daarna is ‘ie vindbaar in Bluetooth en kun je de Pi5 S2 connecten met je smartphone. Tap een keer links en de muziek pauzeert, tap nog een keer en de muziek gaat verder. Tap twee keer rechts en je gaat naar het volgende nummer, tap drie keer rechts en je gaat naar het vorige nummer. Easy peasy lemon squeezy. Bellen kan ook via je oortjes, al moet je als je gebeld wordt dan wel handmatig op je telefoon invoeren dat je via de oortjes wil bellen. De kwaliteit van je telefoongesprek is prima, maar niet zo indrukwekkend als op het moment dat je naar muziek luistert. In de app kun je zien hoeveel procent je nog over hebt en of je kun je de noise cancelling aan of uitzetten.

Wat vinden we van het design?

De Bowers & Wilkins Pi5 S2 wordt geleverd in een grijze case van behoorlijk formaat. Zeg maar een handpalmpje vol. Dat brengt weer voordelen met zich mee op het gebied van draadloos opladen. De oortjes zijn ook behoorlijk groot, maar stijlvol ontworpen zoals we kennen van B&W. Als we de case openen zien we een kleine gebruiksaanwijzing hoe de oortjes in te doen. Je moet ze in je oor doen en dan een halve slag draaien, zodat je ze in je oorschelp draait. Het resultaat is dat ze zeer strak en comfortabel zitten. Tussendoor begint Time van Hans Zimmer af te spelen. Wat een formidabele track is dit toch en wat komt die gelaagdheid in het nummer waanzinnig goed over.

Bowers & Wilkins Pi5 S2

Nog andere specs die jij moet weten?

Qua batterijduur kun je uitgaan van vijf uur achter elkaar luisteren zonder opladen. Met de snellaadfunctie laad je de oortjes binnen 15 minuten op, waarbij je twee uur extra luistertijd genereert. De Smartcases waarmee je de oortjes oplaadt bevatten genoeg stroom voor 19 uur voor de Pi5 S2. Voor de audiofielen onder ons: qua techniek kun je rekenen op TWS en Qualcomm aptX , Advances DSP en 9,2mm drivers. Uitstekende ingrediënten om een hi-res hifi geluid neer te zetten.

Wat kost ‘ie?

De prijs van de geteste Pi5 S2 is €299, terwijl de Pi7 S2 €399 kost. Ze zijn verkrijgbaar in de kleuren Cloud Grey Storm Grey, Spring Lilac en Sage Green (die laatste verkrijgbaar vanaf het voorjaar).

Waarom wil je dit hebben?

Een beetje muziekliefhebber kan anno 2023 niet meer zonder draadloze oordopjes. Zeker als je regelmatig onderweg bent of je gaat een avondje stappen in een andere stad, dan is dit veel praktischer om mee te nemen dan een headphone. Het praktische aspect daargelaten, je wil de Bowers & Wilkins Pi5 S2 vooral voor de muziekkwaliteit. Als je waarde hecht aan kwalitatieve audio, dan is dit een aankoop waar je ontzettend veel plezier van gaat hebben.

Waar te koop?

Je kunt de Bowers & Wilkins Pi5 S2 bestellen via bowerswilkins.com en ze zijn verkrijgbaar bij een aantal geselecteerde dealers.

Gallery