Iets meer dan een week geleden slingerde het Texaanse autoberdrijf van John Hennessey een brute teaser de wereld in met een verkeersbord waar ‘speed limit 300’ op te lezen was. Daarmee was Hennessey Performence vastbesloten om Bugatti wederom van de troon te stoten in de strijd om de snelste roadcar ter wereld. Tijdens de Specialty Equipment Market Show in Las Vegas is de onthulling van de Venom F5 dan eindelijk daar.

Het eerste teaser filmpje en foto’s van het model zagen er al gruwelijk uit en het volledige plaatje laat de verwachtingen helemaal overstijgen. Zoals een hypercar betaamt doet het brute uiterlijk van de Venom F5 al buitenaardse snelheden vermoeden.

In de eerste plaats wordt dat bevestigd door het brullende monster die zich onder de motorkap schuilhoudt. Een 7,4-liter biturbo-V8 motor ligt in afwachting tot hij zijn waanzinnige 1.624 pk mag onthullen. Daarmee tikt de snelheidsduivel binnen tien tellen 300 kilometer per uur aan op de teller. Na twee keer zoveel seconden is de snelheid opgelopen tot 400 kilometer per uur. De brandende vraag: kan het de topsnelheid van de  Bugatti Chiron (420 km/h) vermorzelen?

En of! Met een vermoedelijke topsnelheid van 484 km/h moet de Hennessy Venom F5 de Chiron op brutale wijze terug in de hoek zetten. Daarmee verbreekt het nipt de grens van 300 mph, oftewel: 483 km/h. Dat komt voornamelijk door het ultralichte gewicht van de auto. De carrosserie bestaat volledig uit koolstofvezel. Daarnaast is de bestaande basis van de auto waarin de bestuurder en passagier zitten, de monocoque, volledige vervaardigd van het lichtgewicht materiaal.  De F5 weegt daar 1.333 kilo en is daarmee 700 kilo lichter dan zijn concurrent. Hierdoor accelereert het monster een waanzinnige 10,2 seconden sneller naar een snelheid van 400 km/h dan de Chiron. Doordat Hennessey Performance het model met een prijs van 1,6 miljoen dollar op de markt brengt en slechts 24 exemplaren gaat bouwen, zal de Venom F5 natuurlijk gaan toebehoren aan de elite. Gelukkig zijn er de foto’s om van het absolute pareltje te genieten.

Autoweek