OnePlus: van sterke start-up naar concurrent van de grote jongens

Een bedrijf met nogal grote ballen van staal. Zo zou je OnePlus na bijna 5 jaar wel mogen noemen. Het bedrijf ging van een sterke start-up naar een organisatie wat nu meedingt met grote jongens als Apple en Samsung. We geven je een inzicht in de pijlsnelle groei van OnePlus.

Normaal begin je een verhaal met de geboorte van het kind, de oorsprong van het probleem of de start van iets nieuws en prachtigs. Doen wij gewoon ook, want dat vergt toch misschien wel de beste uitleg over het avontuur van OnePlus. Als vier jaar geleden iemand had gevraagd naar het merk OnePlus krijg je wellicht het antwoord: ‘Watte?’ Dat veranderde snel. Het mobiele merk zet zichzelf op nogal opmerkelijke wijze in de markt.

OnePlus
Foto: OnePlus

Brutale zet

Inmiddels heeft OnePlus onlangs de OnePlus 6 op de markt gebracht. Het begon natuurlijk allemaal met de eerste mobiel, de One. Het is als een soort Max Verstappen. Je komt net bij de grote jongens kijken, maar laat gelijk horen wie je bent. Dat resulteerde voor beiden tot grote overwinningen. Max maakte indruk als rookie en verdiende al snel een plek bij Red Bull, OnePlus verkocht in het eerste jaar gelijk 1,5 miljoen exemplaren. Een van de redenen waarom de makers van OnePlus hun device op de markt brachten, was omdat er geen andere toegankelijke Android phone op de markt was die easy in gebruik is. Dit hebben ze getest door middel van het direct vragen aan gebruikers wat ze in een mobiele telefoon zochten.

Never Settle

De slogan van OnePlus is Never Settle. De aanstormende smartphonegigant focust zich op één telefoon per keer bij het maken van een nieuw device. Alle bloed, zweet en tranen worden in hun nieuwe mobiel gestopt, waardoor die telefoon de volledige aandacht en tijd krijgt om het de best mogelijke telefoon te maken. Op die manier krijgt elk minuscuul detail van de telefoon de optimale verzorging en ze stoppen nooit voordat elk onderdeel perfect is. Om een voorbeeld te geven: de vibratietoetsen bijvoorbeeld van de OnePlus 5 hebben ze liefst 50 keer getest totdat ‘ie het beste was voor de gebruiker.

Welkom op uitnodiging

Het ding van OnePlus was wel dat het bedrijf alleen hun nieuwe phone verkocht aan mensen met een uitnodiging. Zo verkochten ze natuurlijk stukken minder dan dat ze wilden. Aan de andere kant bleef het merk ook weer exclusief. Dit werkte een tijdje, maar toen de tweede telefoon uitkwam werd het op uitnodiging kopen afgeschaft. De toestellen werden door de jaren heen steeds sterker en beter. Het absolute keerpunt bij OnePlus was toch wel numero 5. Vanaf toen werd echt duidelijk dat ze meespeelden met de grote jongens.

OnePlus
Foto: OnePlus

Drakenprocessor

Het succes van OnePlus kan grotendeels op het conto worden geschreven van de uitmuntende prijs-kwaliteit verhouding. Het doel was altijd om een goede balans te vinden tussen high-end mobiele telefoons en een lagere prijs dan een concurrent met dezelfde soort smartphones. Je ziet dit bijvoorbeeld sterk bij de OnePlus 6. De hardware van de telefoon kun je vergelijken met de nieuwste iPhone X, maar is honderden euro’s goedkoper. Het is dan niet het merk waar je voor betaalt, maar wel de krachtige processor. De Qualcom Snapdragon 845 zit in de nieuwste phone verstopt en die is net zo snel als een normale pc. Ook de nieuwe oplader van de OnePlus 6 is tantoesnel. Binnen een half uurtje heb jij je mobiel weer bijna vol.

Als onderdeel van de Never Settle strategie, werkt OnePlus constant samen met de gebruikers om erachter te komen wat zij belangrijk vinden en waar zij behoefte aan hebben. Op deze manier zorgt OnePlus dat het met de meest recente technologieën werkt om het beste te kunnen bewerkstelligen. Deze werkwijze hanteren de Chinezen al sinds de OnePlus One en wordt ook met de onlangs uitgebrachte OnePlus 6 gehandhaafd. Daardoor is het ze gelukt om de beste allround user experience op het gebied van snelheid te genereren.

Hardloopwedstrijd

Al met al heeft OnePlus heel wat successen gekend. We vragen ons af wanneer er een inzinking komt. Misschien niet meer, maar een merk kan toch niet zo lang in een stijgende lijn zich voortbewegen? Ondertussen kan het merk verder bouwen aan de naam. Het is nog geen Samsung of Apple, maar zoiets kost tijd. De wandelschoenen zitten stevig om de voeten van OnePlus om dat pad met succes te bewandelen. Nog een beetje meters maken en OnePlus behoort definitief tot de grote smartphonespelers van planeet aarde. Meer info of een smartphone aanschaffen doe je op oneplus.nl.

OnePlus
Foto: OnePlus

In samenwerking met OnePlus

Reageer op artikel:
OnePlus: van sterke start-up naar concurrent van de grote jongens
Sluiten