Je verwacht niet dat een teddybeer tot rellen leidt, maar hé, 2025 is een raar jaar. Starbucks dacht even gezellig de feestdagen in te luiden met een schattige beker in de vorm van een beer, de zogeheten Bearista Cup, maar wat er toen gebeurde, tart elke vorm van gezond verstand. Binnen een paar uur veranderde een onschuldige merchandise-drop in iets dat meer weg had van een Black Friday in 2018 bij de Mediamarkt. Starbucks' Bearista Cup
Het begon allemaal toen Starbucks begin november zijn nieuwe kerstbeker lanceerde. Geen standaard rood kartonnen ding, maar een glazen beker in de vorm van een teddybeer met een mutsje op. Klinkt onschuldig, toch? Nou, binnen minuten stonden er wereldwijd rijen voor de deur. Fans zetten hun wekker om vier uur ’s ochtends om een exemplaar te bemachtigen. Sommigen namen zelfs vrij van werk; en dat enkel en alleen voor een Bearista.
De hype liep zo uit de hand dat in een filiaal in Texas zelfs de politie moest langskomen. Mensen weigerden de winkel te verlaten nadat de schappen leeg waren. Maar eerlijk is eerlijk, als je om vijf uur ’s ochtends in de kou hebt staan wachten, wil je niet met lege handen naar huis.
Online chaos
De Bearista Cup kostte oorspronkelijk zo’n 30 dollar (25 euro), maar binnen een dag stond hij op eBay voor prijzen tot zelfs boven de duizend. Sommige kopers zeggen dat het een investering is. Anderen noemen het gewoon dom. Maar als er zoveel mensen bereid zijn om een maandsalaris neer te leggen voor een knuffel met een rietje, dan is de wereld misschien een beetje doorgeslagen.
Starbucks zelf zat er een beetje beduusd bij. Volgens het bedrijf hadden ze niet verwacht dat mensen zo hysterisch zouden worden om een glas met oortjes. Ze boden hun excuses aan aan alle teleurgestelde fans en beloofden “meer spannende merchandise tijdens de feestdagen”.
En Nederland dan?
Voor de duidelijkheid: de beker is (nog) niet in Nederland verkrijgbaar. Maar dat houdt slimme handelaren natuurlijk niet tegen. Op Marktplaats duiken inmiddels de eerste exemplaren op, vaak voor bedragen waar je ook een weekendje weg van kunt boeken.
De Bearista Cup is het perfecte voorbeeld van hoe merken vandaag de dag werken. Gooi iets schattigs op de markt, maak het schaars, en de wereld gaat los. Hetzelfde als wat we recentelijk zagen met de Labubu's. Wat ooit een simpele koffiebeker was, is nu een statussymbool.