Dat er flink bezuinigd moest gaan worden op de NPO, wisten we al. Maar nu we daadwerkelijk de programma's zien verdwijnen, merken we er pas écht wat van. Bezuinigingen op de publieke omroep zorgen er namelijk voor dat BNNVARA vanaf 2027 afscheid neemt van een reeks bekende titels. Onder andere Kassa, 3 op Reis, First Dates en Draadstaal vallen weg. Je moet iets om die miljoenen bezuiniging te bekostigen... De omroep spreekt van “heel hard aankomen”: deze programma’s maken namelijk al jaren deel uit van het DNA van BNNVARA wat daarmee dus nu deels verloren gaat. Het verlies van deze programma's betekent ook dat er zo’n veertig banen op de tocht staan.
"Dat doet veel pijn"
Volgens BNNVARA verdwijnen met de bezuinigingen vaste, iconische formats die al bestonden vóór de fusie. Kassa en 3 op Reis zijn daar goede voorbeelden want beide programma’s waren al lang op antenne voordat de omroep in zijn huidige vorm bestond.
"Het verdwijnen van al deze vaste titels komt heel hard aan; dit raakt het hart van onze programmering", aldus de omroep. "We verliezen ijzersterke formats die met veel liefde en vakmanschap worden gemaakt, en ons publiek vaak al seizoenen lang weten te prikkelen en amuseren. Dat doet veel pijn. Voor alle collega's én voor alle trouwe kijkers van deze programma's."
Andere programma’s op de lijst zijn First Dates, Proefkonijnen, Wortelboer en Van Rossem, Van Roosmalen & Groenteman en zelfs het traditionele Nieuwjaarsconcert moet er aan geloven.
Nog niet alles
De schraprondes treffen niet alleen programmamakers, maar ook ondersteunende afdelingen. De eerste reorganisatieronde leidt al tot zo’n veertig gedwongen opgeheven banen, maar volgens BNNVARA laat de bezuinigingsdruk mogelijk meer ontslagen volgen.
Kijker betaalt ook mee
Terwijl de publieke omroepen flink moeten inleveren, mag de NPO binnenkort wél meer reclame uitzenden. Eerder deze week werd namelijk bekend dat het kabinet het toestaat dat 10 procent van de zendtijd uit reclames bestaat, in plaats van de huidige 8 procent. Dat moet zo’n 10 miljoen euro extra opleveren. Een kleine pleister op een bezuinigingswond die in totaal 150 miljoen groot is, maar voor kijkers betekent het simpelweg; nóg meer reclame.