Tijdens de laatste autosalon van Genéve werd het doek getrokken van de extreemste Jaguar ooit: de Jaguar F-Type SVR. Nog nooit leverde Jag een wildere kat af dan dit felle exemplaar. Een droomauto uit de buitencategorie. Onze droom werd voor anderhalve dag werkelijkheid. Een paar jaar geleden hadden we de
F-Type al eens onder onze kont toen we met Gwen van Poorten een middagje gingen touren. Toen al maakte de bolide indruk met z’n weelderige luxe, sexy looks en waanzinnige sound. In de vorm van de SVR is de ultieme über F-Type gearriveerd. SVR staat voor Special Vehicle Operations, de afdeling die verantwoordelijk is op de crème de la crème van Jaguar.
Dit zijn de bruutste, snelste en meest extreme auto’s dat het Britse concern (waar ook Landrover onder valt) voortbrengt.
Dat is ook wel te zien
aan de versie waarin we ‘m meekrijgen. Dit is een headturner uit de hors catégorie. Uitgevoerd in het feloranje, met opvallende gele remklauwen, de carbonnen spoiler en het zwarte panoramadak, vang je blikken alsof Doutzen Kroes in lingerie een volle bouwkeet binnenstapt.
Trouwens, over die spoiler. Ian Callum is de grote man achter het ontwerp van de F-Type. De designer van Jaguar heeft echter een gruwelijke hekel aan spoilers en andere uitstekels. Op Twitter speurt hij hoogstpersoonlijk mensen op die foto’s posten van een F-Type met uitgeklapte spoiler, om ze vervolgens uit te kafferen dat dát niet de bedoeling is. Op de SVR moest echter
wel een spoiler worden gemonteerd in verband met aerodynamica en topsnelheid.
That ass
Wij vinden de spoiler die hij dan heeft ontworpen wel vet hoor. Niet te groot, subtiel en in carbon ziet ‘ie er dik uit. Hiermee onderscheidt ‘ie zich net even van z’n minder excentrieke broertje. Je wilt toch ergens aan af kunnen zien dat je in de dikste versie rijdt. Verder kan het verschil met de iets minder potente broertjes worden ontluikt aan de luchthappers in de motorkap en aan de zijkant, de vier uitlaten (hoewel de R die ook heeft), de andere grill en natuurlijk via diverse badges voor, achter en in de auto. Hoe vaker we ernaar kijken, hoe meer het kwijl ons in de mond loopt. Wij vinden dit een van
de mooiste auto’s die ooit is ontworpen. Die kont man.
Sommer Ray is er niets bij.
Zet 'm op standje finishvlaggetje (meest sportieve stand) en je tellers worden rood
Minstens zo mooi
als de buitenkant is het binnenin. Je zit in een sportwagen, maar wel een die is uitgerust met alle luxe die je je maar kunt wensen. Materialen als Alcantara, leer en carbonfiber lopen op prachtige wijze in elkaar over, een simpel en helder entertainment- en navigatieysteem, superspeakers van Meredian Surround, knopjes om je stoelen in elk denkbare optie te zetten. De koning zit er wel eens minder riant bij. Bij je versnellingspook zitten nog wat knopjes zoals de optie om ESP uit te zetten als je in Ken Block modus zit, het start/stop systeem aan of uit kunt zetten
en de mooiste: een knop waarmee je de kleppen in de uitlaat open kunt zetten. Met dat knopje heb je de superspeakers helemaal niet meer nodig, want het mooiste geluid komt niet van je favoriete Spotify lijstje, maar van de auto zelf.
Ready for the launch
Dat begint al bij het indrukken van de startknop. Met een enorme grom ontwaakt de 5,0 liter V8. Een geluid waarvan een glimlach op je gezicht verschijnt en je hartslag omhoog schiet. De tellertjes schieten op en neer. Ready for the launch. En hard dat gaat het. In 3,7 seconden race je naar de 100 km/u, acht tellen later zit je al op de 200 km/u en het gebeuk houdt op bij 322 km/u. Het is niet de snelste bolide uit het sportautospectrum, maar dit zijn cijfers waarmee je indruk maakt in de kroeg.
Die topsnelheid geloven we wel, dus laten we de autobahn links liggen en gaan we op zoek te gaan naar de mooiste weg in ons eigen land. We kiezen ervoor om die op te zoeken in de Veluwe. Een aantal jaar geleden werd daar al eens een vermeende poema gesignaleerd, dus dat moet wel een gebied zijn waar een katachtige zich thuis voelt. Via Paleis ’t Loo in Apeldoorn rijden we richting Radio Kootwijk. Zeker in de herfst een schitterend gebied waarbij je in de bossen op bochtige weggetjes los kunt gaan met je rechtervoet. Dit zijn de wegen waar een sportwagen als de SVR het best tot z’n recht komt. Elke acceleratie geeft een upgrade aan je serotoninespiegel.
Orgastische sound
Dat geluk komt grotendeels op het conto van de sound die de SVR produceert. Met die kleppen open natuurlijk. Na het indrukken van de startknop, nog voor het omdoen van de gordel, de eerste handeling bij onze diverse ritjes. De intimiderende vroem bij het opstarten: vet. Die knallen die uit de Inconel en titanium uitlaat spuiten als de naald van de toerenteller zakt: subliem. Het gas tot 6.500 toeren intrappen in een tunnel: goddelijk. En snoeihard. Alsof je op Awakenings links vooraan pal voor de boxen staat. Dit is zo hard dat je haast oordopjes in moet doen omdat je anders gehoorschade in moet doen. Asociaal, intimiderend en meedogenloos. Maar crazy fucking hell, wat een orgastische sound. Bij elke tunnel draaien we ons raampje open en spelen we met het gas om het concert dat de V8 uit de SVR weggeeft optimaal te beluisteren. Dít is wat je wilt horen van een sportauto die de naam Jaguar draagt. Dit is het gruwelijkste geluid dat we ooit uit een auto hebben horen komen.
De mooiste weg ligt overigens niet in de regio Kootwijk, maar iets verderop. Via Deventer en een heerlijk binnendoorweggetje via Bathmen rijden we naar Holten, waar we via de Holterberg dwars over de Sallandse Heuvelrug naar Nijverdal crossen. Denk aan kronkelige weggetjes, hooteverschillen, glooiend heidelandschap, bossen en strak asfalt. Dit is wat ons betreft dé weg voor een roadtrip door Nederland. Hij is zo mooi, dat we aan het eind besluiten om te keren om nog een keer over de heide te knetteren.
Katjing
En dan de prijs. De minder vermogende F-Types kun je al op de kop tikken voor net geen ton, maar deze hardcore versie met opties kost je zo’n 230.000 euro. Voor die lading knaken kun je ook een 911 Turbo kopen, of een Mercedes AMG GT S, Nissan GT-R, of een Audi R8. Maar qua dat haalt het allemaal niet bij de F-Type SVR. De Jag is veel mooier. Veel exclusiever. Heeft de mooiste sound ooit. En is gewoon heel veel toffer dan de rest. Wij hebben eindelijk besloten waar we in de toekomst ons spaarvarkentje voor kapot slaan. Nu nog een gevulde.
In cijfertjes
Prijs Jaguar F-Type SVR:
vanaf €199.750,-
Prijs gereden versie:€232.556,- Motor: 5,0-liter Supercharged V8
Vermogen:575 pk Koppel: 700 Nm
Acceleratie 0-100:3,7 sec. Topsnelheid: 322 km/u
Gewicht:1.754 kg Verbruik: 11,3 L/100 km
Designerbroertjes
Zoals je hierboven kon lezen is Ian Callum de grote designersheriff van Jaguar. De man werkte eerst voor Aston Martin, waar hij verantwoordelijk was voor schitterende vierwielers als de DB7, DB9 en de Vanquish. Sinds 1999 zwaait hij de scepter bij Jaguar en ontwierp hij de XK, XJ, XF, de F-Type en de C-X75 die je kent als de wagen van bad guy Mr.Hinx uit Bondfilm Spectre. Leuk feitje: het broertje van Ian, Moray Callum is chef design bij Ford. Ook een mooie baan, maar dan heeft de oudere broer toch wel de stoerste verhalen te vertellen bij de kerstbrunch.
Meer auto reviews? Check:
Met dank aan Jaguar Nederland
Tekst en foto's: Chris Riemens