De populariteit van de e-bike groeit en groeit. De eerste hype die begon bij gepensioneerden, sijpelt langzaam door naar de rest van de samenleving. Natuurlijk mede ingegeven doordat het ene na het andere vette exemplaar als paddestoelen uit de grond popt. Toen we de elektrische (race)fiets van WATT Mobility zagen, waren we gelijk verkocht. Wij geven je 5 redenen waarom jij de e-bike van WATT wil hebben.
Kijk eens even. Dit is toch een prachtig staaltje oer-Hollands topdesign? Lekker minimalistisch, we love it. De accu is op fraaie wijze geïntegreerd in het frame. Daardoor is het een wolf in schaapskleren, want mensen zien niet direct dat je op een e-bike blaast. Dat snappen ze wel als je ze fluitend twee keer zo hard voorbij rijdt. Verder ziet de WATT ELECTRIC FIXIE (de MALE is ook echt nice by the way) er natuurlijk ook heel vet uit. Met z’n robuuste zwarte frame, dunne witte bandjes en strakke stuur heb je hier een eyecatcher van jewelste te pakken. Als je ze niet te hard voorbij blaast tenminste.
Zolang je niet op een speed pedelec rijdt, geeft een elektrische fiets ondersteuning tot 25 km/u. We hebben een weekje op de WATT FIXIE getrapt, maar deze aluminium ros kan echt veel harder. Als we een beetje ons best deden (lees: wel zweetdruppels op je rug) konden we zo de 40 km/u aantikken. Serieus snel. De elektrische motor heeft een vermogen van 250 WATT (ha) en kent vijf verschillende standen die je van de gewenste hulp voorzien. Die standen kun je zelf eventueel nog aanpassen, mocht je daar behoefte aan hebben.
Die snelheid kun je ook behalen en vasthouden, doordat de e-bike ongeveer net zoveel weegt als twee kratten bier. Het totale gewicht komt uit op 16 kilo. Je legt deze moeiteloos over je schouder en tilt ‘m zo de fietsbrug op of je appartement in. Dat is ook wel handig, want doordat de accu in het frame geïntegreerd is, betekent het dat je de fiets bij een stopcontact (verlengsnoer werkt ook) in de buurt moet zetten om ‘m te kunnen opladen.
Gelukkig hoef je ‘m niet zo heel vaak op te laden, afhankelijk van waar je naartoe moet. Maar stel dat je in een stad woont en van de ene naar de andere kant moet fietsen, dan kun je prima een werkweekje zonder op te laden gebruiken. De actieradius ligt op 30 a 60 kilometer, wat een serieus goede afstand is. Als je ‘m dan omhoog moet tillen of een nachtje in de huiskamer moet zetten om ‘m van energie te voorzien valt dan ook wel weer mee. Volledig opladen duurt drie uurtjes, dus dat is ook zo gepiept. Handig detail: naast de aan- en uitknop van de batterij zit ook een USB-poort waarmee je je telefoon kunt opladen.
Yep, die elektrische fietsen zijn niet goedkoop. Dat kan anders, dachten ze bij WATT. Wij moesten echt twee keer kijken of die prijs correct was. De WATT ELECTRIC FIXIE kost je namelijk €1.100 euro en de WATT ELECTRIC MALE gaat voor €1.350. Als je dat afzet tegen de concurrentie, dan is deze echt aanzienlijk beter geprijsd. Zijn wij Nederlanders dol op natuurlijk! Interesse? Je kan ‘m eerst uitproberen. Wordt ‘ie bij je thuis afgeleverd. Mocht je fan zijn dan hou je de bike en anders nemen ze hem weer mee. Meer info vind je op: wattfietsen.nl.