In het wereldwijd bekende programma Top Gear zei Jeremy Clarkson meerder malen dat een hot-hatchback evenveel plezier brengt als een supercar. Je kent ze vast wel de Volkswagen Golf GTI, de Ford Fiesta en natuurlijk niet te vergeten de MINI Cooper S. Bovenaan de lijst van krachtige hot-hatches staat natuurlijk de Volkswagen Golf R en deze jubileumeditie is nog een brutere dan de standaardversie. De eerste Volkswagen Golf R die geïntroduceerd werd was natuurlijk
de Golf 4 R32. Dit was de eerste Golf met een DSG, vierwielaandrijving en met zijn 3.2-liter zescilinder was je in 2002 de baas van de straten. Nu 2o jaar later vonden de Duitsers het tijd worden om een jubileumeditie aan dit icoon te wijden en op de redactie zouden we best
wel een rondje over Zandvoort willen knallen met deze blauwe bom op wielen.
De krachtigste Golf R aller tijden
De normale Golf R is natuurlijk al een atoombommetje op wielen, maar deze gekietelde jubileumvariant heeft er nog een schepje bovenop gekregen. Met 333 paardenkrachten maakt Volkswagen de meest krachtige Golf R aller tijden. De hatchback doet een 0-100 km/u sprintje in 4,7 seconden en heeft een begrensde topsnelheid van 270 km/u. Even ter vergelijking, de zescilinder uit 2002 deed de 0-100 km/u sprint in 6,5 seconden en had een topsnelheid van 250 km/u. Anno 2022 niet heel snel, maar bedenk je even dat je in die tijd elke vette Mercedes en BMW jouw achterlichten liet zien.
De nieuwe 'Golf R 20 Jahre' is standaard geleverd met het R-Performance pakket. Bij dit pakket krijg je een huge ass achterspoiler, een Nürburgring-modus en een speciale driftmodus. Dat laatste is natuurlijk wel een gruwelijke optie. Zie jij jezelf al driften in een hatchback waar de kracht normaal wordt overgebracht naar alle vier de wielen?
Eine echte Schönheit
De Golf R jub-editie wordt standaard geleverd op 19-inch velgen en als je wil laten zien dat je een speciaal model bestuurt, kun je ervoor kiezen om de velgen te voorzien van blauwe accenten. De R is verder niet heel erg anders van de buitenkant. Zo zijn de spiegels blauw, een boel jubi-logo's en een speciale R-lichtprojectie als je de wagen nadert. Het interieur daarentegen heeft wel een vette aanpassing die voor het eerst op een Golf geplaatst wordt, namelijk carbonfiber inlegdelen. Verder is het natuurlijk een gruwelijke wagen die een hoop nekhernia's bezorgt.
Party time!
Als je echt een keer uit je dak wil gaan moet je voor deze hot-hatch kiezen. De auto heeft alles wat een supercar ook heeft, zoals flippers, racemodus, snelheid en natuurlijk een glijdende kont. De nieuwe Golf is ook voorzien van een 'emotional-start'. Als jij de startknop indrukt gaat de auto gelijk naar 2.500 toeren en hoor je het brullende geluid van de opgefokte 2.0-liter viercilinder. Jouw buurtjes zullen dit vast ook een leuke optie vinden als je 's ochtends om 07:00 naar het werk vertrekt.
De prijzen van de jubileumeditie zijn nog niet bekend, maar omdat het een collector's item is zal hij een stuk duurder zijn dan de standaard-editie van de Golf 8 R die al een kleine € 70.000 kost.
Foto's: Pressroom Volkswagen R