De prijzen van gebruikte elektrische auto’s zijn sinds 2023 flink gekelderd. Gemiddeld betaal je nu zo’n dertig procent minder dan een jaar geleden. Klinkt aantrekkelijk, zeker nu alles duurder wordt. De lagere prijzen lijken goed nieuws, maar wie denkt dat elektrisch rijden daarmee ineens voor iedereen binnen handbereik is, vergist zich. Er speelt meer onder de motorkap van de markt en niet alles werkt in je voordeel. Eerst starten we met de
cijfers. Begin 2025 lag de gemiddelde verkoopprijs van een volledig elektrische occasion op €18.427. In 2023 was dat nog bijna €27.000. Dat verschil komt niet uit de lucht vallen. Een belangrijke oorzaak: het aflopen van duizenden leasecontracten van EV’s uit 2019. Die auto’s komen nu massaal op de tweedehandsmarkt terecht. Meer aanbod dus, wat automatisch drukt op de prijs.
Daarnaast is de technologie zo snel ontwikkeld, dat veel van die oudere modellen inmiddels verouderd zijn. Een EV van vijf jaar oud, bijvoorbeeld een Audi e-tron uit 2019, heeft vaak een relatief beperkte actieradius van 250 kilometer. Ter vergelijking: veel nieuwe elektrische modellen halen vandaag de dag makkelijk 500 kilometer. En dat verschil telt mee in de koopbeslissing.
Minder subsidie, meer belasting
Waar de overheid tot voor kort nog flink meebetaalde aan elektrisch rijden, is dat beleid in 2025 vrijwel volledig gestopt. De aanschafsubsidie voor gebruikte EV’s (SEPP) van €2.000 is verdwenen. Elektrische auto’s zijn niet langer belastingvrij. Je betaalt nu een kwart van de normale wegenbelasting, maar dat wordt vanaf 2026 al snel een stuk meer: 70 procent.
Dat maakt het rekensommetje anders. Elektrische occasions zijn nog steeds duurder dan vergelijkbare benzineauto’s, al is het prijsverschil kleiner geworden. Maar tel daar de hogere belasting en het zwaardere gewicht van de auto bij op (soms tot 500 kilo zwaarder door het accupakket), dan blijft er van dat voordeel niet zoveel meer over.
Export naar het noorden
Omdat de Nederlandse markt moeite heeft om al die tweedehands elektrische auto te absorberen, verdwijnen grote aantallen naar het buitenland. Noorwegen en Zweden zijn populaire bestemmingen: daar profiteren elektrische rijders nog wel van forse belastingvoordelen. Nederlandse kopers blijven achter met een groeiend aanbod, maar weinig prikkels om in te stappen.
Voordelen elektrische auto's
Ondanks alles blijft één voordeel overeind: laden is nog steeds goedkoper dan tanken. Zeker voor huishoudens met zonnepanelen en een eigen laadpaal kan dat flink schelen. Maar die groep is relatief klein.
Elektrisch rijden is geen vanzelfsprekend voordeel meer. De prijzen dalen, maar de kosten stapelen zich op andere vlakken weer op. Zonder steun van de overheid wordt de
EV al snel weer een luxeproduct. Wie nu instapt, moet heel goed rekenen... Anders betaal je later de prijs.