EREV verovert de weg: elektrisch rijden zonder laadstress

24 jun , 13:00Entertainment
depositphotos 574203216 xl
Steeds meer mensen willen elektrisch rijden, maar niemand zit te wachten op laadstress. Precies daar komt de EREV om de hoek kijken: de Extended Range Electric Vehicle. Dit is een elektrische auto met een ingebouwde benzinemotor die je extra rijbereik geeft als de accu bijna leeg is. Dus: rijden op stroom, zonder de angst om stil te vallen. Niet gek dat de EREV in 2024 is uitgegroeid tot absolute publieksfavoriet.
EREV staat voor Extended-Range Electric Vehicle. In normaal Nederlands: een elektrische auto met een ingebouwde benzinemotor als backup. Klinkt als smokkelen, voelt als vrijheid. Geen laadpaalstress, maar toch grotendeels elektrisch rijden. En het blijkt een hit. Volgens Bloomberg groeide de verkoop van dit type auto in 2024 met maar liefst 83 procent. Dat zijn dus geen paar duizend extra wagens, maar ruim 1,2 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. In 2023 waren dat er nog 655.000.

Techniek van EREV

De techniek is trouwens niet nieuw. BMW had de i3 al met range extender, net als Opel met de Ampera. In Amerika probeerden merken als Chevrolet en Cadillac het ook. Maar de timing was blijkbaar niet goed. Elektrisch rijden moest nog sexy worden. En dat is het nu dus wel.
Vandaag zijn het vooral Chinese merken die gas geven met EREV’s, ironisch genoeg dus met een benzinemotor aan boord. BYD en Li Auto zijn daar de koplopers. Die verkopen auto’s met een actieradius van gemiddeld 170 kilometer puur elektrisch, en als het echt moet, springt het benzinemotortje bij. Die draait niet op de wielen, maar laadt de accu bij. Slim, want zo blijft het rijgedrag lekker elektrisch aanvoelen.

Opkomst in Europa

Ook in Europa begint de motor te draaien. Mazda levert in Nederland al een MX-30 met range extender. Hyundai en Kia komen eraan. Stellantis (je weet wel, van Opel, Jeep, Peugeot en Ram) zit ook in de EREV-startblokken. Zelfs Volkswagen overweegt een comeback van het legendarische Amerikaanse merk Scout, in EREV-vorm. En ze denken eraan om bestaande modellen zoals de ID.4 om te bouwen. Dat klinkt ineens een stuk praktischer dan steeds maar met je laadkabel zeulen.
Het mooiste? Je rijdt nog steeds 70 procent van je kilometers elektrisch. Maar zonder de angst om stil te vallen. En als die batterij ooit vervangen moet worden? Kleinere accu, kleiner prijskaartje. Win-win. Voor wie elektrisch wil rijden, maar niet wil vastzitten aan een stopcontact.
Delen met
Ook interessant