In april komt Triumph met gloednieuwe Speed Triple op de markt: de Speed Triple 1200 RS. Triumph weet hem goed te hypen, volgens het bedrijf wordt dit de krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit. Genoeg reden voor FHM om deze motor eens even goed onder de loep te nemen. Power en prestaties
Een oplettend oog ziet al snel dat dit een Speed Triple RS is. Toch is dit
model in alle opzichten anders
dan zijn oudere broers en zussen. Zo bevat dit racemonster een geheel nieuw 1160 cc-driecilinder blok. Daarnaast een klein verhoginkje van 30 pk'tjes. Dat geeft de Speed Triple 1200 RS een piekvermogen van 180 pk. Zo doet deze kanjer niet onder voor de potente gezinsauto. Het piekkoppel is ook verbeterd: de oudere Speed Triple S bedroeg 117 Nm, waar het nieuwe model een piekkoppel heeft van 125 Nm. Ook de in-en uitlaatkanalen zijn volledig vernieuwd. Triumph spreekt van vrij-ademende kanalen met een ongelooflijk geluid. Klinkt bijna alsof het je vriendin is.
Wendbaarheid en precisie
Wat
deze motor extra lekker maakt om op te toeren is de wendbaarheid van het model. Hij is 10 kilo lichter dan zijn voorgangers wat uitkomt op een bescheiden 198 kilo. Dat komt omdat de Triple 1200 RS smaller is ontworpen. Hierdoor vlieg je over het wegdek heen: de definitie van dynamisch rijden. Ondanks de versmalling blijft Triumph’s nieuwste model vasthouden aan zijn kenmerkende overweldigende houding en aanwezigheid. Niemand die jou over het hoofd gaat zien op je zondagse rit.
Quickshifter
Verder beschikt de RS over een clean 5” TFT display en zijn er vijf verschillende rijmodi: Rain, Road, Sport, Track en Rider Instelbaar. Dit allemaal zodat jij je motor voor elke soort rit optimaal kan aanpassen. Om het je allemaal nog makkelijker te maken is de Speed Triple 1200 RS voorzien van Triumph Shift Assist Quickshifter, zodat schakelen tussen koppelingen overbodig is. Enige wat jij hoeft te doen is met je luie reet op het zadel te gaan zitten.
Prijs
Ik hoor je al denken: wat kost 'ie dan? De Triumph Speed Triple 1200 RS gaat €20.250 kosten. Onze Belgische buren gaan €17.800 betalen voor dit monster. Het bekende BPM-voordeeltje. Medio april zal de bike beschikbaar zijn bij de Triumph-dealers. Niet zo lang geleden hebben wij trouwens de
Triumph Trident nog getest, voor als je op zoek bent naar een goedkoper alternatief.