Nou jongens, wie had dat gedacht? De toch niet kogelvrije, onverwoestbare Tesla Cybertruck blijkt ook nog eens een beetje fragiel. De auto wordt opnieuw teruggeroepen. Dit keer omdat de bekleding met een minder sterke lijm vastzit en tijdens het rijden kan loslaten. Ruim 46.000 stuks moeten terug. Dat is niet niks.
Tesla is een Amerikaans bedrijf dat werd opgericht in 2003 en bekendstaat om zijn innovatieve technologieën en duurzame transportoplossingen. Tesla richt zich nu ook op kunstmatige intelligentie en robotica, naast het produceren van voertuigen.
Volgens Tesla kan het buitenpaneel door de lijmfout loskomen, wat het ‘risico op een crash vergroot’. Ja, dan neem je toch liever het zekere voor het onzekere, toch? En dit is niet de eerste keer: sinds de lancering in 2023 is dit al de achtste terugroepactie. Vorige keer was het een probleem met het gaspedaal, nu dus de ‘innovatieve’ lijm. De nieuwe terugroepactie geldt voor voertuigen die tussen november 2023 en 27 februari 2025 zijn geproduceerd.
Het begon allemaal met een video van YouTuber WhistlinDiesel, die de Cybertruck testte door er met een houweel op te slaan om vervolgens de bekleding met zijn blote handen los te trekken. Verrassing: het buitenpaneel zat gewoon vastgelijmd. De video ging viral en niet veel later stroomden de garantieclaims binnen. Inmiddels staat de teller op 151 klachten. Ja, dat maakt het terugroepen van de auto wel begrijpelijk.
Ondertussen probeert Musk zijn imagoschade te beperken. Hij nam zelfs zijn bestie Donald Trump mee voor een gratis promopraatje op het grasveld van het Witte Huis. Briljante zet, want direct daarna daalden Tesla’s aandelen. Toch niet zo’n slimme zet dus… Tot het probleem is opgelost, zal Tesla geen nieuwe Cybertrucks meer leveren.
Dus, mocht je een Cybertruck hebben: even terug naar de garage. Als je zoveel geld neerlegt, wil je natuurlijk geen bouwpakket. Al moeten we eerlijk toegeven dat het nog steeds een indrukwekkende wagen is.