Er is al veel goeds over geschreven, maar als kers op de taart mag de Tesla Model 3 zich nu ook de EV van het jaar noemen. De prijs is georganiseerd door de Vereniging Zakelijke Rijders in samenwerking met een hoop andere organisaties zoals het AD.
In de EV van het jaar verkiezing wordt er gekeken naar verschillende criteria. Zo is het belangrijk dat een auto een fatsoenlijke actieradius heeft, de prijs is belangrijk en de laadsnelheid speelt een grote rol. Verder is de prijs natuurlijk iets waar altijd naar gekeken wordt en als een auto beschikbaar is, maakt dat het ook altijd net ietsje makkelijker.
Wat opvallend is aan de grote winnaar van dit jaar, is dat de auto geen nieuwkomer op de markt is. De auto is namelijk in 2016 al gelanceerd. Maar waarin heeft Tesla zich nou onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld de Mercedes EQE? Wat de Tesla heel aantrekkelijk heeft gemaakt zijn de prijsverlagingen die de auto de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Doordat de aanschafprijs van de auto nu onder de 45.000 euro zit, komen consumenten nu ook in aanmerking voor aanschafsubsidie van bijna 3.000 euro. Nu horen we jullie denken, voor een scherpe prijs moet je dan ook een scherpe auto terugkrijgen. Dit is blijkbaar ook het geval! De Tesla heeft namelijk de race gewonnen door de rijeigenschappen waarover de auto beschikt.
In je eentje kun je geen wedstrijd houden dus de Tesla had ook een aantal concurrenten om mee te dealen. In dit rijtje werden onder andere de bovengenoemde Mercedes EQE en de Opel Corsa Electric genoemd. De Opel won de prijs in het middensegment en de Mercedes in het hogere segment. Toch was de ‘’algemene winnaar’’ met verreweg de meeste punten de Tesla Model 3. Traditiegetrouw werd er ook een Belofte van 2024 auto benoemd, deze titel ging naar de Volvo EX30 , wij snappen wel waarom!