Als we het over sportieve, betrouwbare en smaakvolle hatchbacks hebben, mag de MINI Cooper niet ontbreken. Naast deze wapenfeiten, staat de MINI Cooper bekend om zijn unieke gokart-gevoel en dit is iets wat het merk ook in haar nieuwe elektrische modellen wil doorpakken. Wij namen de proef op de som en namen plaats achter het stuur van de nieuwe MINI Cooper S Electric. Op het hoofdkwartier van
MINI Nederland werden we samen met andere Nederlandse creators ontvangen voor een unieke rally door Zuid-Holland. Waar normaal gesproken de focus light op snelheid, was dit vandaag niet het geval. Die memo hebben we uiteindelijk niet helemaal begrepen, hèhè. MINI daagde ons uit om zo zuinig mogelijk te rijden en gaf ons hiervoor allerlei handige tips. Daarentegen moet autorijden geen openhartoperatie zijn, dus werd ons vooral ook aangeraden om Flitsmeister aan te zetten en de nieuwe MINI te ervaren waarvoor hij is gemaakt. Na in te zijn gestapt begon onze rit naar de eerste stop: het oude stadscentrum van Delft.
'It's lights out and away we go!'
Na alle bespaartips zorgvuldig tot ons te hebben genomen, zoals regeneratief remmen, de airco uitschakelen en zo min mogelijk remmen gaan we van start. Vooral de tip over het zo min mogelijk remmen nemen we ten hart en op wat rode stoplichten na, zijn we binnen no-time gearriveerd bij onze eerste tussenstop. Hier maken we wat foto's van het nieuwe beestje en kunnen we als autoliefhebbers de nieuwe hatchback effe op ons gemak bekijken. Wat ons meteen opvalt, is de vorm van de nieuwe MINI Cooper S Electric. De designers hebben vastgehouden aan het verleden, maar hebben deze roemrijke geschiedenis wel in een nieuw jasje gestopt. Zo is de
auto onder andere voorzien van Union Jack ledverlichting achter, dansende motieven in de ledverlichting voor en zijn alle stijlelementen gehuld in het hoogglanszwart. Kortom, een lust voor het oog dat niet onder doet voor zijn fossiel aangedreven
voorvaders.
Na meerdere duimpjes en opmerkingen zoals "mooie auto, man!" en "Yo, dat is de nieuwe toch? Vet gast!" van langsfietsende studenten in ontvangst te hebben genomen rijden we het oude stadscentrum van Delft uit.
Pitstop
Onderweg bekijken we actieradius. We begonnen de rally met 240 kilometer actieradius. Na ongeveer 30 kilometer afgelegd te hebben over verschillende N-wegen staat deze nog op 200 km. Geen slechte cijfers als je in het achterhoofd houdt dat we ook de gokart-ervaring hebben opgezocht en niet in een beslagen auto zijn gaan zitten. Na een tweede stop te hebben gemaakt voor een bakje koffie en bijbehorend koekje, tuffen we terug richting het hoofdkwartier van MINI te Rijswijk. Natuurlijk niet over de snelweg, maar binnendoor.
Onder het genot van een lekkere houseplaat beukend uit de Harman Kardon stereo, vliegen de kilometers ons voorbij. We testen tijdens het rijden nog wat verschillende partytricks, zoals de 'Go-kart modus'. Deze modus zorgt ervoor dat het infotainmentsysteem om wordt getoverd in iets wat rechtstreeks uit Top Gun lijkt te komen. Met het kunstmatige toegevoegde elektrische geluid wanneer het energiepedaal ingetrapt wordt, komt de eerste generatie van de elektrische MINI Cooper S qua beleving al heel dichtbij zijn door benzine aangedreven voorouders. De MINI Cooper Electric is een hot-hatch pur sang en kan overal goed uit de voeten. MINI bouwt door op haar geschiedenis, maar stopt dit nu alleen in een nieuw en verfrissend jasje. Een jasje dat wij als liefhebbers van gadgets en auto's kunnen waarderen.
Eindsprintje
Nee, om superzuinig te rijden is ons tijdens deze rally niet gelukt. Een simpele verklaring daarvoor: het rijden in een krachtige hot-hatchback nodigt uit tot speels rijgedrag. Daarentegen is een actieradius van ongeveer 184 kilometer na 50 kilometer te hebben gedaan niet verkeerd. Onze medecoureurs waren wat fanatieker in de duurzaamheidschallenge en hielden een hogere actieradius over aan het einde van de rit. We weten dan ook zeker dat je onder de ideale omstandigheden 402 kilometer op een volle accu kunt halen.
Aangekomen in Rijswijk laten we het beestje zelf inparkeren en draaien we de ingebouwde sleutel nog eenmalig om. De rit is voorbij en hoewel we niet de eerste plek hebben veroverd, hebben we de MINI wel goed leren kennen. De nieuwe MINI Cooper Electric heeft een eigentijds en modern design, zit tjokvol state of the art snufjes, heeft een onwijze actieradius en geeft net als alle MINI Coopers een echt 'gokart-gevoel'.
Specs MINI Cooper Electric
• Vanafprijs: € 38.990
• Motor: elektrisch
• Verbruik: 14,1 kWh/100 km
• Vermogen: 218 pk en 330 Newtonmeter
• 0-100 km tijd: 6,7 seconden
• Topsnelheid: 170 km/u
• Gewicht: 1580 kg
• Actieradius: 402 km
• Key to victory: behangen met de allernieuwste gadgets en stijlelementen
* Gebaseerd op de MINI Cooper Electric SE
Gallery MINI Cooper Electric
Meer informatie over de nieuwe MINI Cooper Electric vind je op www.mini.nl