Carroll Shelby mag dan al
tien jaar niet meer onder ons zijn, zijn nalatenschap leeft voort in elke
brullende sportwagen die zijn naam draagt. Zestig jaar geleden verscheen de
eerste Shelby Mustang, en die heeft de basis gelegd voor de nieuwste GT350. Een
machine die pure kracht en brute styling combineert.
In de jaren '50 zette
Shelby
zijn carrière als beroepschauffeur aan de
kant. Hij bouwde een sterke band op met Ford, dat onderdelen leverde voor zijn
Cobra-modellen. Dit leidde al snel tot de productie van de Shelby Mustang, een
high-performance versie van Ford's populaire ponycar, geperfectioneerd door
externe tuners.
Specificaties
De eerste generatie Shelby
Mustangs was al indrukwekkend met hun 4,7-liter Windsor HiPo K-Code V8’s. Maar
de 2025-versie tilt het naar een ander niveau. Onder de motorkap ligt een supercharged
5,0-liter V8, goed voor 810 pk. Dat is een monsterlijke 310 pk méér dan de Mustang
Dark Horse. De uitlaat is verbeterd, het design is nog agressiever en de
wegligging is scherper dan ooit. Dit is geen
auto, dit is een statement.
De 810 PK Motor van de Shelby GT 350 @Shely American
Limited edition
Als je er eentje wil bemachtigen moet je scherp zijn. Net als zestig jaar geleden worden er slechts 250
exemplaren van deze Shelby GT350 gebouwd. Als je dit stukje autogeschiedenis op de kop wil tikken moet je een bedrag van €106.500 betalen. Niet mals, maar zeg nou zelf: In
stijl aankomen brengt een prijskaartje met zich mee.
De achterkant van de Shelby GT350.
GT350R
Naast de GT350 is er ook een
circuitgerichte GT350R. Dit beest heeft 830 pk, net dat beetje extra om de
concurrentie in de achteruitkijkspiegel te laten verdwijnen. En nee, je hoeft
geen racecoureur te zijn, want hij is gewoon straatlegaal. Automaatrijders
moeten even slikken, maar puristen kunnen juichen: deze bad boy komt alleen met een handgeschakelde zesbak.
Binnenin is het een en al carbon wat resulteert in een pure race-uitstraling. Verder is de GT350R
uitgerust met verstelbare circuitvering, ProSystems Alcon-raceremmen en goudkleurige
Forge-lijnracewielen. Kortom: een auto waarmee je op zondag het circuit
domineert en op maandag in stijl naar werk knalt.