Carroll Shelby mag dan al tien jaar niet meer onder ons zijn, zijn nalatenschap leeft voort in elke brullende sportwagen die zijn naam draagt. Zestig jaar geleden verscheen de eerste Shelby Mustang, en die heeft de basis gelegd voor de nieuwste GT350. Een machine die pure kracht en brute styling combineert.
In de jaren '50 zette Shelby zijn carrière als beroepschauffeur aan de kant. Hij bouwde een sterke band op met Ford, dat onderdelen leverde voor zijn Cobra-modellen. Dit leidde al snel tot de productie van de Shelby Mustang, een high-performance versie van Ford's populaire ponycar, geperfectioneerd door externe tuners.
De eerste generatie Shelby Mustangs was al indrukwekkend met hun 4,7-liter Windsor HiPo K-Code V8’s. Maar de 2025-versie tilt het naar een ander niveau. Onder de motorkap ligt een supercharged 5,0-liter V8, goed voor 810 pk. Dat is een monsterlijke 310 pk méér dan de Mustang Dark Horse. De uitlaat is verbeterd, het design is nog agressiever en de wegligging is scherper dan ooit. Dit is geen auto, dit is een statement.
Als je er eentje wil bemachtigen moet je scherp zijn. Net als zestig jaar geleden worden er slechts 250 exemplaren van deze Shelby GT350 gebouwd. Als je dit stukje autogeschiedenis op de kop wil tikken moet je een bedrag van €106.500 betalen. Niet mals, maar zeg nou zelf: In stijl aankomen brengt een prijskaartje met zich mee.
Naast de GT350 is er ook een circuitgerichte GT350R. Dit beest heeft 830 pk, net dat beetje extra om de concurrentie in de achteruitkijkspiegel te laten verdwijnen. En nee, je hoeft geen racecoureur te zijn, want hij is gewoon straatlegaal. Automaatrijders moeten even slikken, maar puristen kunnen juichen: deze bad boy komt alleen met een handgeschakelde zesbak.
Binnenin is het een en al carbon wat resulteert in een pure race-uitstraling. Verder is de GT350R uitgerust met verstelbare circuitvering, ProSystems Alcon-raceremmen en goudkleurige Forge-lijnracewielen. Kortom: een auto waarmee je op zondag het circuit domineert en op maandag in stijl naar werk knalt.