Als je aan de Mustang denkt, denk je aan een no-nonsense
Amerikaanse muscle car. En als je daar de Shelby GT350 aan toevoegt, denk je
aan pure adrenaline. Maar hier komt de twist: de nieuwste GT350 is geen Ford.
Ja, Ford heeft het stokje volledig overgedragen aan Shelby, en wat blijkt? Het
beest is misschien wel krachtiger dan ooit. Voorheen was de GT350 altijd een samenwerking tussen Ford en
Shelby. Dit keer besloot Ford om het model volledig aan Shelby over te laten,
zonder hun eigen badge erop te plakken. Wat dat betekent? Geen Ford-logo en
zelfs de naam "
Mustang" is afwezig. Maar dat maakt het verhaal juist
interessanter, want het komt nu allemaal van Shelby.
Twee smaken, oneindig veel plezier
De nieuwe GT350 komt in twee varianten. De ene mogelijkheid
bevat een atmosferische V8 met 480 pk, een motor die al meer dan genoeg is om
je hartslag omhoog te jagen. Maar voor wie denkt dat dat niet genoeg is, biedt
Shelby een supercharged versie aan.n het is geen kleine upgrade, namelijk 810
pk. Dat maakt dit de meest extreme GT350 ooit gebouwd.
En alsof dat niet genoeg was, heeft Shelby ook een GT350R
onthuld. Dit model is volledig gericht op het circuit. Denk aan een interieur
vol carbon, een rolkooi, instelbare ophanging en verbeterde remmen. De R-versie
is pure raceauto-DNA, maar dan legaal voor op de weg.
Exclusiviteit heeft een prijs
Natuurlijk komt al dit geweld met een stevig prijskaartje.
De nieuwe Shelby GT350 begint bij €100.000, en dat is nog voordat je je opties
aanvinkt. Exclusiviteit gegarandeerd, want er worden slechts 572 exemplaren
geproduceerd, een knipoog naar het originele model uit 1965. De GT350R is nog
zeldzamer, want daar rollen er slechts 36 van uit de fabriek.
Geen Ford, wel onderhoud
Mocht je je zorgen maken over service en garantie, geen
stress. Ford-dealers nemen gewoon het onderhoud van de GT350 op zich. Dus, of
je nu een petrolhead bent die droomt van de open weg of een racefreak die de
R-versie wil misbruiken, de nieuwe Shelby GT350 heeft iets voor iedereen.