We hebben al een paar Royal Enfield mogen berijden. Eentje die heel hoog op ons lijstje staat, is de Royal Enfield Himalayan. Nu mochten we eindelijk op deze lekkere tourmachine stappen. We wisselen dit keer om
met de Rieju Tango
en dat is nogal een contrast. We merken direct het verschil bij het opstappen als onze knie op hardhandige wijze in aanraking komt met de koffers
aan de zijkant. Dat is niet voor het laatst tijdens ons testweekje. Maar als je opstapt
als een veredelde hordeloper dan is er weinig aan de hand. In de koffers
heb je genoeg ruimte om wat boodschappen mee te vervoeren. Om maar gelijk de belangrijkste vraag op dit gebied te beantwoorden: je kan er prima de inhoud van een kratje bier in kwijt.
De Himalayan is ontwikkeld als dé allrounder in het assortiment van de van oorsprong Indiase tweewielerfabrikant. Die naam is geïnspireerd op de ongetemde contreien van onze mooie aarde, de woeste natuur rondom het hoogste gebergte van de planeet
en de bakermat van rotsgiganten als de K2 en de Mount Everest: de Himalaya. Met de Himalayan
moet je in alle regio’s van de aardbol uit de voeten kunnen. Van vlak en strak asfalt tot ruige bergpartijen.
Avonturier
Dat de Himalayan daartoe in staat is, dat is wel bewezen door globetrotter
Itchy Boots . In de zomer van 2018 besloot ze haar baan op te zeggen en huis en motor te verkopen en ‘m te boeken uit Nederland
voor een lange wereldreis. Na een paar maanden backpacken vond ze het tijd voor een nieuw avontuur: in Delhi kocht ze een Royal Enfield Himalayan en besloot ze van India naar Maleisië te rijden. Een tocht van zo’n 11.000 kilometer, ga d’r maar aanstaan. Vanaf daar lekker het vliegtuig terug naar huis zou je zeggen, maar dan ken je avonturier Noraly nog niet. Ze verscheepte de motor naar Oman, vanwaar ze via Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tajikistan Rusland inreed, vanwaar ze weer koers zette richting onze kleine oase aan de Noordzee. Een indrukwekkende tocht van meer dan 30.000 kilometer op de meest uiteenlopende landschappen, die de Royal Enfield op een sporadische lekke band nagenoeg probleemloos heeft doorstaan.
Met z’n flinke vering, sportieve hoge spatbord, windscherm en koffers doet ‘ie qua looks wel een beetje denken aan de
G/S Adventure van laatst. Zelfde type motor, maar natuurlijk hele andere uitvoering. Ook hier weer de voor Royal Enfield zo kenmerkende klassieke uitstraling. Wij gaan daar wel lekker op. Zeker zo black on black ziet ‘ie er tof uit. Met een gewicht van 185 kilo lijkt misschien aan de zware kant, maar hij voelt nooit en te nimmer aan als een kolos. Je gaat met speels gemak door het verkeer, al moet je niet vergeten dat je flink breder bent door de zijkoffers. Onder je kont ligt een 1 cilinder met 400 cc die een kleine 25 pk levert. Dat lijkt misschien niet heel veel, maar toch hebben we geen klagen over een gebrek aan vermogen. Het is natuurlijk geen buikschuiver die de rest van het verkeer doet veranderen in kleine lichtstipjes in je spiegels, maar tussen de 2.500 en 5.000 toeren heb je gewoon prima koppel beschikbaar. Maar bij 140 km/u houdt het wel ongeveer op. En dat is helemaal prima.
Dus?
Wij vinden de Royal Enfield Himalayan een heerlijke machine. De zitpositie is uitstekend, de vijfbak schakelt echt lekker soepel en hij stuurt ook nog eens superlicht. Als je nagaat dat je dit voor een kleine 6K bij jou op de stoep staat, heb je naar onze bescheiden mening een topdeal te pakken. Uitstekende machine voor woon-werkverkeer ook. We hebben ‘m echt met tegenzin weer ingeleverd bij meneer de importeur. Het liefst hadden we onze backpack op onze rug gebonden en blind een bestemming op de landkaart gekozen om het avontuur tegemoet te treden. Het is dat onze baan zo leuk is en we onze vriendin zo lief vinden, anders hadden we het gedaan.
Meer info over de Royal Enfield Classic 500 vind je op royalenfield-benelux.nl Specs Royal Enfield Himalayan
Motor: Eencilinder, viertakt
Cilinderinhoud: 400 cc Vermogen: 24,5 pk
Koppel: ?? Gewicht: 185 kilo
Transmissie: 5 versnellingen Brandstofcapaciteit: 15 liter
Prijs (vanaf): €6.799,-