De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R is binnenkort verkrijgbaar

10 dec 2019, 22:00 Machines
renault trophy r 00
Renault staat niet meteen bekend als een autofabrikant die snelle en bad-ass auto’s maakt. Hier zit natuurlijk ook wel een kern van waarheid in, maar nu komt Renault toch echt met een hele dikke wagen. De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R is hun snelste productiemodel ooit en kent een topsnelheid van 262 km/u. Gassen!

Snelste uitvoering

Het supersnelle model van Renault is binnenkort leverbaar in Nederland. Er worden 500 exemplaren gebouwd voor de Nederlandse consument, ben er dus snel bij, want de oplage is gelimiteerd. De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is het meest prestatiegerichte productiemodel van Renault ooit. Met andere woorden: de wagen is fucking snel. Zo snel dat het zelfs de snelste voorwiel aangedreven productieauto ooit is op de Nürburgring-Nordschleife. De wagen klokte een recordtijd neer van 07:40,100. De Renault Mégane R.S. Trophy-R mag dan ook heel serieus worden genomen en is gewoon een dikke bak.
renault trophy r 02 1024x573
Foto: Renault

Prestaties

  • Topsnelheid: 262 km/u
  • Acceleratie 0-100 km/u: 5,4 sec
  • Acceleratie 80-120 km/u in de derde versnelling: 2,9 sec
  • 1000 meter-sprint vanuit stilstand: 24,5 sec
Wat de Mégane verder nog speciaal maakt is het feit dat deze 130 kg lichter is dan de andere Mégane R.S.-modellen. Met deze prestaties kun je dus lekker scheuren over de Duitse Autobahn, want hier in Nederland kan dit natuurlijk niet. Dan zit je straks naar 5,4 seconden al op de maximale snelheid. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een 300 pk sterke MR18-motor, met een bijzonder hoog specifiek vermogen van 167 pk/l. Deze 1,8-liter tubobenzinemotor kent een maximumkoppel van 400 Nm in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Verder is de motor uitgerust met een partikelfilter. Hierdoor voldoet die aan de emissienorm Euro 6d-TEMP. Greta is trots!

Standaard

Aerodynamica is misschien wel even belangrijker (of zelfs belangrijker) dan power. De waggie heeft een verbeterde aerodynamica voor meer neerwaartse druk. Hierdoor blijft de auto laag aan de grond voor een betere wegligging. Een titanium uitlaat van Akrapovič en instelbare schokdempers van Öhlins zijn standaard. De Bi-material high-performance Brembo-remmen zorgen voor constante remprestaties, ook onder zeer zware (circuit-) omstandigheden. De Bridgestone Potenza S007-banden zijn speciaal voor Renault Sport ontwikkeld.
Normaal optioneel, maar standaard in de Nederlandse consumentenprijs inbegrepen, zijn het R.S. Monitor telemetriesysteem voor een optimale circuitbeleving en het speciaal ontwikkelde bandennet van Sabelt om wielen vast te zetten achterin de Trophy-R. Meer grip is meer snelheid. De wagen is gebouwd om te scheuren. Hier worden wij tenminste altijd blij van. Lekker gewerkt mannen!
De gelimiteerde oplage van 500 is binnenkort verkrijgbaar op de markt en is leverbaar voor de consumentenprijs van 76.490 euro. Nog effe sparen, maar dan heb je ook wat.
Delen met
Ook interessant