Tot groot ongenoegen van veel puristen is het high-performance autolandschap overgenomen door de elektrische supercars. Zelfs de grote merken stappen over op een volledige accuproductie. Gelukkig zijn er nog merken die tegen deze trend in gaan. Aanschouw de nieuwe Bohema-hypercar van Praga. Een benzine aangedreven circuitraket.
De bijna volledig met de hand gebouwde Bohema is een kunstwerk op wielen. Alles klopt gewoon. Van de performances tot de bijpassende looks. De Tsjechische auto wordt aangedreven door een 3.8-liter V6 met dubbele turbo. De motor ligt in het centrale punt van de auto en is geïnspireerd op het motorblok van de iconische Nissan GT-R. Het team van Praga heeft nog meer vermogen uit de motor van de Nissan weten te persen. De V6 produceert een onschuldige 700 pk met een koppel van 534 Nm.
Een motor geleend uit zo’n monsterlijke wagen was voor Praga niet genoeg. Daarom is het exterieurdesign geïnspireerd op zowel de Formule 1 als de WEC auto’s. Het chassis lijkt daarom net op een raket op vier wielen. Door het royale gebruik van koolstofvezel weet de hypercar zijn gewicht drastisch te verlagen naar 981 kg. Een wagen met zoveel vermogen en zo weinig gewicht? Praga moest zorgen dat 'ie niet opsteeg tijdens het accelereren.
Om effe de specs van deze epische hypercar te behandelen. Een topsnelheid van 300 km/u wordt zonder moeite gehaald. Tijdens dit soort snelheden wordt er een neerwaartse druk van 900 kg geproduceerd. Om de 100 km/u te bereiken heeft de Bohema maar 2,3 seconden nodig. Dit komt natuurlijk door de gewicht-vermogen verhouding, die echt asburd is.
Als we even de cockpit in duiken, zien we zelfs een F1 geïnspireerd stuur en dat is nog eens getest ook. Oud Formule 1-coureur Romain Grosjean heeft deze Praga even op z’n staart getrapt. Je gelooft het bijna niet, maar deze circuitgerichte hypercar is 100% straatlegaal. Denk maar niet dat je hem snel gaat zien, want er worden maar 89 exemplaren uitgegeven ter waarde van 1.280.000 euro. Aangezien de auto bijna volledig met de hand wordt geproduceerd duurt de uitgifte van de 89 exemplaren wel een aantal jaren.