Porsche komt met deze prachtige 911 Speedster. Deze dikke zescilinder gaat ongetwijfeld glorieus in de slaapkamers van veel kinderen hangen waar benzine door de aderen stroomt. Of hij verdwijnt als achtergrondfoto op de tablet’s van diezelfde kinderen. Het is tenslotte 2018.
Ondanks dat het 2018 is zie je wel een paar trekjes uit het rijke verleden van Porsche terug in deze auto. Het rode kleurtje van de wagen verwijst bijvoorbeeld terug naar de Speedster van de G-serie die vanaf 1988 zo’n zelfde kekke rode kleur droeg.
Er is ook een reden voor de gelimiteerde oplage van slechts 1948 exemplaren. In het jaar 1948 werd namelijk de eerste Porsche 356 Roadster geregistreerd. Jammer dat dat niet een paar duizend jaar later gebeurde, dan was de kans groter dat we deze gloednieuwe Porsche ooit op de openbare weg zouden zien schitteren.
De 911 Speedster met een boxermotor die 500 paardjes eruit perst heeft nog een paar andere leuke eigenaardigheden. Kijk bijvoorbeeld naar die joekels van velgen. Deze 21 inchers hebben een centrale wielmoer, handig voor als je de banden moet wisselen tijdens een pitstop bij de golfclub.
Minder handig is de tankdop die ze midden op de motorkap hebben geplaatst. Het ziet er wel leuk uit hoor, maar je moet toch niet willen dat zo’n vuile pompstationslang over je piekfijne rode lak schuurt? De rode dagrijverlichting is dan wel weer gruwelijk in het kwadraat. Maar ja, deze duivelse optie zal in ons regeltjesland wel weer niet legaal zijn.
De carrosserie van de nieuwe Porsche heeft het automerk overgenomen van de 911 Carrera 4 Cabriolet. Hier hebben ze wel een paar zandzakken uitgeflikkerd om ‘m wat lichter te maken. Verder komen de meeste organen uit de 911 GT3 . Denk aan het chassis, het uitlaatsysteem en de aandrijflijn. Oh, en de handgeschakelde versnellingsbak. Ja, dat is dan wel weer heel dik. Lekker zelf die pook door de zes versnellingen rammen.
Gooi je spaarvarkentje maar kapot als je ook in zo’n rood monster wil toeren, want goedkoop zal ‘ie niet zijn. Over de prijs is nog niet veel bekend, maar het feit dat het een Porsche is, en dat de Duitsers van plan zijn minder dan twee duizend van deze vierwielers te bouwen belooft dat je diep in de buidel mag tasten om er een aan te schaffen. Als je buidel diep genoeg is zul je alsnog even geduld moeten hebben, de retestrakke bolide gaat namelijk pas begin 2019 in productie.