Niet lang geleden hebben we de Ford Fiesta ST getest . Een snelle hot hatch die we totaal hadden onderschat. Nu vonden we het wel een prima plan om onze game wat te upgraden, dus fixten we een ander kaliber. Onze verwachtingen waren al hooggespannen, maar toch is het deze rappe bolide gelukt om onze hoge verwachtingen te overtreffen. We hebben het over de bloedsnelle Porsche 718 Cayman GTS. Oké, eerst even wat uitleg over de Cayman. In 2005 werd de eerste Cayman geïntroduceerd. Deze was op technisch vlak voornamelijk gebaseerd op de tweede generatie Boxter S. Toen nog met een heerlijke zes-in-lijn. Je voelt hem al aankomen, die turboloze zescilinder is niet meer. Sinds 2016 denkt Porsche namelijk
dat het met twee cilinders minder ook wel moet lukken. Een viercilinder in
een Porsche, tsja, wat moeten we daarvan vinden?
Brullende middenmotor
Puristen zullen ervan gruwelen. Volgens critici zou het grootste minpunt van deze middenmotor het geluid zijn. Tijd voor ons om onze oren te spitsen en eens een paar geluidsgolven van de 2.5-liter boxermotor op te vangen. Tuurlijk, als
je de atmosferische zescilinder gewend bent is dit vast even wennen. Toch vinden wij de brullende flat-four niet eens zo slecht klinken. Zeker niet
als je de kleppen in de uitlaat openzet.
Het feit dat het ronkende blok direct achter je ligt kan er ook mee te maken hebben. Overigens adviseren wij je om niet constant zelf het knoppie van de kleppen in te drukken. Roteer gewoon de draaiknop aan het prachtige stuur een kwartslag naar rechts. Sportstand. Nu staan de kleppen constant open. Daar koop je zo’n Cayman GTS uiteindelijk voor.
Op dat moment wordt het leuk. De bliksemsnelle PDK-bak wacht ietsjes langer met opschakelen en het zogeheten 'Porsche Adaptive Suspension Management' zorgt ervoor dat de wagen een stuk strakker geveerd is. Je voelt nu elk hobbeltje. Je waant je in een kart. Een retesnelle kart, dat wel. Hoe snel? Porsche zelf zegt dat de snelheidsmeter 4,1 seconden na vertrek de honderd al aantikt. Het is nu nog droog, dus wellicht een mooi moment om dat eens te testen.
Bliksemsnelle PDK-bak
In tegenstelling tot veel andere automerken is het activeren van Launch Control vrij makkelijk in de Stuttgartmobile. Stap 1: draai de knop op het stuur naar standje Sport Plus. Hierdoor klimt de toerenteller nog hoger voordat de versnellingsbak vindt dat het tijd is om op te schakelen. Stap 2: hou de Porsche Stability Management-knop even ingedrukt. Op die manier floept ‘ie in Sport Plus-modus. Nu is het een kwestie van het gas en de rem tegelijkertijd vol intrappen, wachten tot het linker schermpje ‘Launch Control geactiveerd’ aangeeft, en de rem loslaten. Terwijl de motor op bijna 6000 toeren zit te brullen knalt de PDK-bak ‘m in versnelling. Versnellen doet ‘ie vervolgens zeker. Met man en macht zoekt het PSM naar grip. Dit alles laat je zo hard accelereren dat zelfs André Kuipers ‘m even zou knijpen. Mocht je om wat voor reden dan ook op een compleet lege en rechte weg zijn, dan zou je door kunnen gaan tot de snelheidsmeter ergens rond de 290 kilometer per uur blijft schommelen.
Porsche Stability Management uitgeschakeld
Toch is het niet de snelheid in een rechte lijn die indrukwekkend is, het is namelijk vooral de enorme vaart waarmee je de 718 Cayman GTS door een bocht kunt hoeken die je zal verbazen. Als
je een beetje ballen hebt jaag je met de Cayman zo hard door de bocht dat het lijkt alsof de G-kracht-meter zojuist zestien blikjes energie achterover heeft geslagen. Als een ADHD-patiënt stuitert het G-kracht-puntje van links naar rechts en van boven naar beneden. Doordat de viercilinder, waar je inmiddels goede vrienden mee bent geworden, vlak voor de achteras ligt, heeft ‘ie een perfecte 50-50 gewichtsverdeling. Zonder problemen stuur je de wagen de bocht door. Grip in overvloed dus. Maar dat is niet altijd wat je wil. Soms wil je gewoon effe die bandjes laten spinnen. Effe die achterkant verliezen. Ondanks dat een Porsche hier niet voor gebouwd is, willen we toch een poging wagen. We drukken dus weer het PSM-knoppie in. Dit keer wat langer. Op een gegeven moment verschijnt in het scherm links van de toerenteller ‘PSM uitgeschakeld’. The game is on.
Sexy uiterlijk
We hadden mazzel dat het een beetje nat was. Hierdoor bleef het grootste gedeelte van het rubber op de band in plaats van op het asfalt. Die banden zitten overigens om een riant setje 20 inchers. Deze sloffen complimenteren de rest van het sexy uiterlijk perfect. Het feit dat dit de GTS-versie van de Cayman is, betekent ook dat een paar sierlijke details van de wagen in het zwart geleverd worden. Denk aan de luchthappers aan de zijkant, het 718 Cayman GTS-embleem op de achterkant en de GTS-stickers op de deuren. Waar we destijds met de
Ford Fiesta ST nog een McDonald’s-test deden om te kijken of we de dikste
auto van de parkeerplaats hadden, is dat nu niet eens nodig. Wij hebben op voorhand al de dikste bolide, klaar. Als je nog niet helemaal aan je pronkbehoeften hebt voldaan, kun je ook nog de achterspoiler omhoog poppen. Wie is er nu het mannetje?
Goddelijke machine
Buienradar geeft aan dat ons kikkerlandje zometeen besprenkeld zal worden met een lading sneeuwvlokjes. Laat het nou net zo zijn dat er bij ons een Cayman GTS op de oprit staat. Tijd om die Porsche Stability-knop weer eens naar het hiernamaals te rammen. Achterwielaandrijving for the win, toch? Terwijl we dikke sneeuwpret hebben blijft onze reet lekker warm dankzij de hemelse stoelverwarming. Om ervoor te zorgen dat je tengels, die tijdens het stukje lopen richting de auto al helemaal paars zijn geworden, ook nog blijven leven, heeft de Cayman ook nog eens stuurverwarming. Goddelijk.
Dat woord is trouwens wel een goede omschrijving voor de complete auto. Het is namelijk een boven verwachting snelle auto die met zijn onwaarschijnlijk goede prestaties het hebben van een cilinderarm motorblok helemaal goedmaakt. Het enige heikele punt is het prijskaartje.
Als je een Porsche 718 Cayman GTS in deze trim op de stoep wil hebben staan, dan ben je een kleine 143.000 euro kwijt. Een instapmodelletje is zo’n GTS dus niet. Een kleine anderhalve ton is namelijk een flinke som geld, maar voor de echte liefhebber ook wel weer een bedrag wat ooit te doen moet zijn. Aan jou de keuze. Kijk wel eerst nog even goed naar deze bolide. De lijnen die ze alleen in Stuttgart kunnen tekenen, het mega sexy kontje en het bloedmooie interieur. Het is wel een Porsche hè. Een echte Porsche. Het is een wagen die je een lach geeft van oor tot oor. Een lach waarmee je dat prijskaartje zo weglacht.