Vraag aan een willekeurige petrolhead wanneer een auto voor het eerst harder reed dan 400 km/h en het antwoord zal vaak de Bugatti Veyron uit 2005 zijn. Toch klopt dat niet. Het is eerder gedaan. Heel erg veel eerder zelfs. Tijd voor een geschiedenislesje. In de jaren ’50 wilde MG opzoeken waar de grenzen van auto’s lagen en dus bouwden ze de MG EX181.
De auto houdt qua uiterlijk het midden tussen een racewagen en een duikboot. En ook de specs zijn op het eerste oog niet per se indrukwekkend. De 1,5 liter motor is goed voor de kracht van slechts 68 paardjes. Dat is net van een andere orde dan de 1.001 van de Bugatti. Tot MG met een supercharger aan de gang ging. Plots veranderde de oorspronkelijke 68 pk in 300. Dat verbleekt natuurlijk nog steeds bij de Bugatti maar de upgrade is bewonderenswaardig.
Maar hoe haal je met 300 pk in godsnaam een snelheid van 400 km/h? Bij MG zetten ze vol in op aerodynamica. Dat duikbootuiterlijk heeft dus een functie. We kunnen er nu een heel ingewikkeld verhaal van maken maar daar hebben we niet zoveel zin in. Wat je even moet weten is dat de luchtweerstand zó laag is dat er voor een snelheid van 160 km/h 29 pk nodig is. Dan is 300 dus ineens heel erg veel. Uiteindelijk haalde de EX181 een snelheid van 409 km/h.
Niet veel meer dan een halve eeuw voor de EX181, vestigde voor het eerst een auto een snelheidsrecord. In 1898 reed een Jeantaud Duc Profilée maarliefst 63,15 km/h! We zullen maar denken dat dat toen indrukwekkend was. Het huidige record staat al jaren op naam van de Britse Andy Green. Hij reed met zijn Thrust Super Sonic Car 1223,66 km/h.
We willen trouwens niemand beledigen die in het begin enthousiast aan een Bugatti Veyron dacht. Deden wij ook, hoor. En het is niet eens zo heel fout. De Veyron was de eerste personenauto die de barrière doorbrak. Inmiddels is ‘ie wel voorbijgestreefd door de SSC Tuatara. Daar bleef de teller staan op 460,1 km/h.