We wisselen met regelmaat van baan, huis en soms zelfs relatie, maar hoe zit het met onze auto? Uit onderzoek is gebleken dat er een flink verschil zit in merktrouw bij auto's. Nieuwe data laat zien dat sommige automobilisten hun auto jarenlang koesteren, terwijl anderen hun vierwieler behandelen als een vluchtige fling.
Aziatische merken scoren als stabiele relaties
Uit onderzoek van
ikwilvanmijnautoaf.nl naar de bezitsduur van auto’s blijkt een opvallend verschil in merktrouw tussen de Aziatische en premium automerken. Bezitters van auto’s van Aziatische komaf, zoals Toyota en Suzuki, houden hun voertuig gemiddeld significant langer in bezit dan rijders van luxere of premium merken, waaronder Porsche en Tesla.
Uit de analyse van data van 250.000 geregistreerde voertuigen in de periode 2021 tot 2024 komt naar voren dat de bezitsduur van nieuwe auto’s sterk varieert per merk.
Toyota staat bovenaan de lijst als het gaat om merktrouw en lange bezitsduur. Een Toyota-eigenaar houdt zijn auto gemiddeld 1.860 dagen in bezit voordat deze wordt ingeruild. Op de tweede plaats volgt Honda met 1.703 dagen. Daarmee domineren de Aziatische merken de top van de ranglijst.
Hoe duurder, hoe korter
Aan de andere kant van het spectrum zien we een aanmerkelijk kortere bezitsduur bij de premium en luxe merken. Porsche-eigenaren wisselen relatief snel van auto, met een gemiddelde bezitsduur van slechts 993 dagen (iets langer dan 2,5 jaar). Ook
Tesla en Mercedes-Benz laten met respectievelijk 1.001 dagen en 1.132 dagen een snellere doorloop zien.
"Het is bijna alsof je twee verschillende type relaties ziet," grapt Niels Oude Luttikhuis, CEO van ikwilvanmijnautoaf.nl. "Toyota-kopers gaan voor een stabiel huwelijk: 'in voor- en tegenspoed'. Premium-rijders daarentegen... die swipen na een paar jaar alweer verder naar het volgende model. Een Corolla is blijkbaar voor het leven, een Cayenne meer voor het moment."
Europese merken blijven keurig in het midden hangen
Interessant is de positie van 'volksmerken' als Volkswagen (1.361 dagen/3,7 jaar) en Peugeot (1.406 dagen/3,9 jaar). Zij zitten precies tussen de loyale Aziaten en de vluchtige premiums in.
"Dit zijn de merken van de Nederlandse middenklasse," aldus Oude Luttikhuis. "Niet te lang, niet te kort, typisch Nederlands, zou je kunnen zeggen."
Top 5 automerken langste bezitsduur:
- Toyota – 1.860 dagen (5,1 jaar)
- Honda – 1.703 dagen (4,7 jaar)
- Hyundai – 1.692 dagen (4,6 jaar)
- Mitsubishi – 1.650 dagen (4,5 jaar)
- Nissan – 1.628 dagen (4,5 jaar)
Top 5 automerken kortste bezitsduur:
- Porsche – 993 dagen (2,7 jaar)
- Tesla – 1.001 dagen (2,7 jaar)
- Mercedes-Benz – 1.132 dagen (3,1 jaar)
- Audi – 1.185 dagen (3,2 jaar)
- BMW – 1.200 dagen (3,3 jaar)
Een generatiekloof
Het onderzoek suggereert ook een generatiekloof: waar oudere automobilisten kiezen voor zekerheid en betrouwbaarheid (Toyota, Honda), zien jongere kopers hun auto vaker als verlengstuk van hun lifestyle dat regelmatig ververst moet worden. "Een Toyota Corolla koop je met je verstand, een Tesla Model 3 met je hart, en je Instagram-account," voegt Oude Luttikhuis toe.
Als één ding duidelijk wordt uit deze cijfers, dan is het wel dat de Nederlandse automobilist zijn rijervaring beleeft als een liefdesverhaal. Soms langdurig en onverwoestbaar, soms kort, heftig en snel weer voorbij; maar altijd met een flinke dosis persoonlijke stijl, merkentrouw en een tikje autoverleiding.