Dit is de nieuwe duurst geveilde auto ooit voor een duizelingwekkend bedrag

24 nov , 13:00 ‱ Machines
rm soth
Soms kom je een net verkochte auto tegen waarvan je meteen denkt: waar halen mensen het geld toch vandaan? De GMSV (Gordon Murray Special Vehicles) S1 LM, de spirituele opvolger van de McLaren F1 LM, is precies zo’n ding. Een prijzige hypercar die afgelopen weekend verkocht is voor een recordbrekend bedrag.  
De S1 LM is sowieso al extreem schaars. Er werden namelijk slechts vijf stuks van gebouwd. Dat alleen al maakt ‘m tot een heilig object voor verzamelaars en autofanaten met diepe zakken.

Specs S1 LM

De S1 LM niet enkel een showauto. Onder de kap zit een 4,3-liter Cosworth V12 die tot zo’n 12.100 toeren per minuut gaat en ruim 700 pk levert. Daar bovenop komt een handgeschakelde zesbak en een superlicht design. De auto weegt slechts 957 kg, mede door de ultralichte carbon-panelen, een verlaagd dak en een aerodynamische wing, wat allen ook nog eens een visuele traktatie voor het oog is.

Recordbrekende verkoop

Het allereerste chassis, nummer 1, ging onlangs onder de hamer bij RM Sotheby’s, tijdens het weekend van de Las Vegas Grand Prix. De eindprijs? Een magere $20.630.000... Deze miljoenenverkoop leverde ook nog een record op. Deze S1 LM is nu de duurste nieuwe auto ooit die op een veiling is verkocht. En alsof dat nog niet genoeg is, werd de auto tijdens de veiling live boven Las Vegas gevlogen onder een helikopter. Een soort ultieme manier om de bieders te laten zien: “weet wat je koopt.”

Meer dan alleen een auto

Wat deze showstopper pas echt bijzonder maakt, is de manier waarop de koper betrokken wordt. De winnaar van de eerste chassis krijgt namelijk directe toegang tot Gordon Murray, de man achter de legendarische McLaren F1, Ă©n Dario Franchitti, de legendarische coureur, om de auto samen mee te finetunen. Daarnaast hoort er een indrukwekkend 500-pagina’s durend boek bij, met schetsen, notities van Murray en het hele ontwikkelproces.
achterkant
Bovendien is de S1 LM voor Murray heel persoonlijk: hij werkte aan het project terwijl hij zijn eigen gezondheidsslag met kanker vocht, wat het meer maakt dan alleen een hypercar. Een erfenis. Wij kunnen niet wachten om te zien wat er met de overige vier uiterst zeldzame exemplaren gaat gebeuren.
Delen met

Loading