Porsche en Tesla hebben hun strepen in autoland al lang verdient en om op ditzelfde level te komen moet je van goeden huize komen. Het Chinese Xiaomi – wat eerder klinkt als een goed gerecht – doet dit nu. In pas vrijgegeven beelden zien we hoe hun sedan, genaamd SU7 Ultra, eruitziet en krijgen we ook de gestoorde spec list te zien.
Waar Huawei en Lenovo het houden bij tablets en laptops, doet Chinese techgigant Xiaomi een schepje erbovenop. Eerder dit jaar onthulde het bedrijf een serieuze concurrent van de Tesla model 3. Hoewel de 'normale' Xiaomi SU7 nog niet te koop is in Nederland, is hij wel al gespot op verschillende snelwegen. Het zal dan ook niet lang duren voordat we de strak gestroomlijnde
EV bij een van de buren in de garage zien staan.
Bizarre Xiaomi SU7 Ultra
Zoals je bij Mercedes-Benz modelijnen als 'Avantgarde' en 'AMG' hebt, heb je bij de Chinese techfabrikant een sportieve versie met de Italiaanse naam voor hardcore voetbalsupporters. De Xiaomi SU7 Ultra is een sedan waarmee je doordeweeks de kinderen mee naar school kunt brengen - en zonder schaamte naar menig moeder kan knipogen - en in het weekend mee op
Zandvoort kunt knallen.
Als we de statistieken erbij pakken, wordt de auto nog bizarder. Op de achteras zijn twee elektromotoren gemonteerd die samen die ieder 578 paardenkrachten huisvesten. Op de vooras krijg je 392 extra trappelende Amerigo's. Hiermee komt het totaalvermogen van de SU7 Ultra uit op 1548 pk. Je kunt het misschien emotieloos noemen; een flinke bak G-krachten zijn gegarandeerd en op de rechte lijn kijkt een
McLaren Speedtail of
Bugatti Chiron naar de kont van deze beeldschone sedan. De 0-100 km/u legt het beestje af in minder dan 2 seconden en als je door durft te trappen stopt het klokje bij 350 km/u.
Monsterlijk design
Anno 2024 kun je niet meer om
elektrisch rijden heen en een naar benzinestinkende en luidruchtige twaalfcilinder is verleden tijd. Dit kun je natuurlijk jammer vinden, – wat we best goed begrijpen – maar van denken in problemen is nog nooit iemand wijzer geworden. Enfin, als we dan toch geluids- en stankloos moeten rijden komt de SU7 Ultra hoog op ons verlanglijstje. Het design van deze sedan is een kunstwerk op vier wielen en heeft ook een hoop meerwaarde. De vleugel en body zorgen voor 2145 kg downforce. Effe ter vergelijking; een Formule 1 auto zit rond de 1700 kg. De kinderen van school halen is nog nooit eerder zo snel geregeld. Wel effe de gordeltjes om.
Snelste elektrische sedan ter wereld
Als je als autofabrikant jezelf wil bewijzen is er maar een plek om de concurrentie met hun neus op de feiten te drukken: de Groene Hel, also known as Nürburgring. In oktober moet de eerste Ultra hier de snelste tijd voor elektrische sedans neerzitten. Het is de Chinezen menens en om dit record te pakken moet een tijd van 7:07:55 van de Porsche Taycan Turbo GT geklopt worden. Makkie als je naar de statistieken kijkt en het complete pakket wat de EV met zich meebrengt.
De misschien wel snelste sedan ter wereld komt in eerste kwartaal van 2025 uit en zal volgens CEO Lei Jun niet heel veel meer kosten dan de standaardversie die begint bij 30.270 euro. Of dit laatste allemaal klopt, is nog maar effe afwachten. De auto is namelijk nog niet volledig afgerond en om als productieauto op de markt te komen zal er hier en daar ook nog wel wat gedownsized moeten worden.