Dit jaar lijken de elektrische auto’s haast wel sneller uit te komen dan hun tegenpolen met een verbrandingsmotor. Zelfs Amerikaanse V8-iconen als de Ford Mustang krijgen tegenwoordig een elektrisch broertje, zoals de Mach-e. Hoeveel we ook houden van het rauwe geluid van een ouderweste V8, we kunnen niet ontkennen dat de toekomst van de wereld ligt bij de zogenaamde EV’s. Het Nederlandse bedrijf Lightyear zet nu een ontzettend grote stap richting een nieuw tijdperk in de autobranche. De Lightyear 0 is namelijk de eerste auto op zonne-energie ooit die klaar is voor productie. Klaar voor productie is natuurlijk één ding. Maar deze maand worden al de eerste proefritten gemaakt. De toekomst komt met een rotvaart op ons af mannen.
De Lightyear 0 is overigens niet alleen onze toekomst op vier wielen. Het oog wil natuurlijk ook wat en de bolide helpt ons daar maar al te graag mee.
Lightyear 0
De naam ‘Lightyear’ klinkt natuurlijk al perfect voor een elektrische wagen,
maar het verhaal er achter is misschien nog wel treffender. Jaarlijks rijden alle auto’s met een verbrandingsmotor namelijk 9,46 biljoen vervuilende kilometers, dat is een lichtjaar ver. Het bedrijf maakt er om die reden dan ook geen geheim van dat ze in 2035 evenveel kilometers willen laten rijden door auto’s op zonne-energie.
Na zes jaar te werken aan de wagen van de toekomst prijkt er nu dus daadwerkelijk een knop met ‘order’ op de website van Lightyear. De Lightyear 0 is een auto die op alle fronten een vaandeldrager is in de automotive. Jij vraagt je nu natuurlijk af wat deze auto nou zo bijzonder maakt naast de zonnepanelen, dus dat gaan we je maar eens haarfijn uitleggen.
Toekomst op wielen
Om te beginnen draait het hele ontwerp van de Lightyear 0 om duurzaamheid. In tegenstelling tot Tesla is er dus ook niet gewerkt aan een hoge topsnelheid of 0-100 tijd. Natuurlijk is dat laatste bij een elektrische auto natuurlijk altijd wel in orde, maar verwacht vooral geen racemonster als je
achter het stuur van jouw Lightyear 0 kruipt. In elk van de vier wielen heeft deze nieuwe bolide een elektromotor waardoor er zo min mogelijk energie verloren gaat. Daarnaast is er nog nooit een familieauto geweest met minder luchtweerstand dan deze.
Zonne-energie
De filosofie van Lightyear draait vrijwel volledig rond de kracht van zonne-energie. Op dit moment proberen automerken hun bereik te vergroten door simpelweg meer batterijen toe te voegen aan hun nieuwste model. Daardoor wordt het voertuig alleen maar zwaarder, wat natuurlijk niet ideaal is. Daarom ligt er 5m2aan zonnepanelen op het dak en de kap van de Lightyear 0. In gunstige omstandigheden zouden die panelen de auto een extra bereik van 70 km per dag gaan geven. Volgens de Eindhovenaren betekent dit ook dat de wagen in Zuid-Spanje (waar ze toch net even iets meer zon hebben) ongeveer 11.000 km per jaar zou kunnen rijden op stroom die het zelf verzameld. Daarbij beschikt dit monster sowieso al over een actieradius van 625 km op een volle accu.
Opladen
Door die 70 km per dag kan het dus voorkomen dat jij jouw Lightyear 0 in de zomer soms hele maanden niet aan de oplader hoeft te gooien. Wanneer je dat dan eindelijk toch gaat doen hoef jij je in ieder geval niet druk te maken over het tekort aan laadpalen langs de snelweg. Via een normaal stopcontact (zoals in je huis) kan je 32 kilometer per uur bijladen. Met een fastcharger is dat overigens ruim 500 kilometer per uur, waarmee je dus na een uurtje stilstaan bijna weer een volle accu hebt.
Duurzaam, duurzamer, duurzaamst
Wanneer je achter het stuur kruipt, kom je terecht in een interieur dat in een woord te omschrijven is met ‘futuristisch’. Er is gebruik gemaakt van plantaardig leer (ja, dat bestaat dus ook al) en stof van gerecyclede PET-flessen. Als we ons dat voorstellen tussen de oren, zien we een interieur dat met draadjes aan elkaar hangt. Maar geloof ons maar: het interieur is beeldschoon, modern en dus ook ontzettend duurzaam. Daarnaast is ook de carrosserie van de Lightyear 0 gemaakt van gerecycled carbon.
Prijs
Dit klinkt natuurlijk allemaal gruwelijk duur en helaas moeten we je daar voorlopig gelijk in geven. Je kan kiezen uit tien toffe kleurtjes, maar het verandert allemaal niks aan de prijs van 255.000 euro. Wij snappen ook heus wel dat een kwart miljoen euro iets te grof is voor de gemiddelde portemonnee. Gelukkig heeft Lightyear dus grootse plannen met haar wagens op zonne-energie. Het kan dan ook haast niet anders of er komen veel goedkopere versies aan. De eerste modellen worden overigens in november al geleverd, dus lang hoeven we niet te wachten op de toekomst.