Digitale camera’s in plaats van buitenspiegels op auto’s, het is beslist geen hot news. Het kwam alleen nooit verder dan conceptauto’s. Lexus gaat een stapje verder en laat daarmee de concurrentie ver achter zich. De Lexus ES is de allereerste auto ter wereld die daadwerkelijk geproduceerd wordt met dit gloedjenieuwe snufje.
Eerder leek Audi er met de primeur vandoor te gaan. Maar daar stak het Japanse Lexus een stokje voor. En wat voor stokje. De nieuwe ES heeft camera’s op de plek waar normaal gezien de spiegels horen te zitten. Het beeld van de digitale camera’s verschijnt op schermpjes die gemonteerd zijn aan de voet van de A-stijl in het interieur. De beelden zijn te zien op 5 inch-monitoren. Een vergelijkbare techniek die Audi eerder introduceerde met de E-tron. Toch is de manier hoe Audi de schermen in de e-tron wil gaan verwerken een stuk strakker dan wat Lexus ons hier laat zien. In tegenstelling tot de subtiel in de deur verwerkte schermen lijken de Japanners gewoon twee TomTom's in de hoek geknald te hebben.
Buiten dat natuurlijk een leuk idee die schermpjes, maar wat heb ik er eigenlijk aan? Nou, best wel veel. Zo verminderen de camera’s de luchtweerafstand, waardoor je een lager brandstofgebruik krijgt, het zorgt tevens voor betere prestaties en minder windgeruis. Verder kunnen deze cameraatjes beter tegen sneeuwval en regenbuien. Wat ook chill is; de camera’s verbeteren het zicht naar de zij- en achterkant. Zo kun je beter van rijstrook wisselen en is achteruitrijden een makkie.
Volgende maand gaat Lexus het nieuwe systeem daadwerkelijk introduceren. Voorlopig is het alleen beschikbaar voor de Lexus ES. Ander modellen krijgen het ingenieuze snufje volgens het autobedrijf later. In Nederland moeten we er sowieso nog even op wachten, want het is alleen in Japan beschikbaar. In Japan is de technologie een jaar geleden al goedgekeurd. In Europa zijn ze al wel een tijdje bezig om de digitale camera’s als spiegels te legaliseren. Het zou zomaar eens de volgende stap van Lexus kunnen zijn, want in de VS is men nog niet verder gekomen dan lobbyen.