Elke jonge gozer wil een auto waar het hart sneller van gaat kloppen. De meest betaalbare manier om zo’n soort auto te bemachtigen is het aanschaffen van een hot hatch . In deze klasse bevinden zich een hoop toppers, maar helaas ook een hoop floppers. Wij lichten de toppers eruit.
De hot hatchback kennen we allemaal wel. Vrij vertaalt betekent het ‘compacte sportwagen’. De hot hatches hebben vaak een slecht imago. Niet geheel onterecht als er elke zaterdagavond jonge gasten over de Meent met een sportuitlaat aan het trappen zijn. Een ding is wel zo met de hot hatch en dat is dat het de beste prijs-rijplezier ratio geeft. Niet alleen de 0-100 sprint is rap, ook met een rondje Zandvoort sla je geen modderfiguur. Op Markplaats en andere platformen waar auto’s verkocht worden is er een hoop aanbod, maar er zit een hoop ellende tussen. Dus let goed op wat je koopt en ga om met de auto alsof het jouw kind is. Be gentle, it isn't a rental.
Om het makkelijk voor je te maken, schotelen wij je een lijst voor met de dikste tweedehands hot hatches. Er is gekeken naar het exterieur en de motor. De auto’s hieronder moet je zelf altijd dubbelchecken, want helaas zijn een hoop auto’s niet meer zo fris als ze soms op foto’s lijken. Mocht je na het lezen van dit artikel een pareltje op de kop weten te tikken, dan weten wij zeker dat jij deze zomer nekken laat draaien.
De MINI Cooper S is misschien wel een van de meest ondergewaardeerde hot hatch op de markt. Deze Cooper S werd geproduceerd tussen 2006 en 2014 en heeft een 1600cc-compressor blok. De S is volgens de liefhebbers een kart op wielen. Qua uiterlijk ziet de R56 eruit als een dinky toy op steroïden. Eerlijk is eerlijk; het is wel een MINI die net als andere modellen van het BMW-concern tijdloos is. Een MINI Cooper S is misschien wel een van de betere keuzes om aan te schaffen. Oh ja, kleine tip erbij: let bij wel aankoop op olieverbruik en onderhoud.
Specs:
Dit is misschien wel een luxepaardje, maar vergis je niet. Door zijn achterwielaandrijving en krachtige 2.0 atmosferische motor is het een genot om in te rijden. De BMW 120I is een tijdloze auto waarvan het uiterlijk nu nog steeds meekan. Wat zowel een voor als -nadeel is aan deze BMW is dat hij geen turbo of compressor heeft. Dit maakt de auto enigszins meer betrouwbaar en zuiniger, maar het haalt dat achtbaanritje wel uit het ‘hot hatch gevoel’. Verder zijn het vrij betrouwbare auto’s zonder al te veel gebreken. De E87 kan last hebben van een slechte uitlijning, olieverbruik en soms zijn de versnellingsbakken een beetje stug. Het zijn vaak allemaal problemen die niet het eind van de wereld betekenen, maar waar je wel je tas voor in moet. Net als bij de anderen uit deze lijst: check die historie!
Specs:
Het is net als de anderen al een beestje op leeftijd, maar mits goed onderhouden wel het meest betrouwbare turboblok in deze lijst. De motor uit de Seat Leon Topsport werd ook geleverd in andere auto’s van de VAG-groep tussen 2000 en 2003. De Leon Topsport heeft een iconische status gekregen onder jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald en dat is volledig terecht. Het 1800cc-turboblok is een genot om mee te rijden. Verder is dit een hele betrouwbare auto. Problemen die deze auto’s vaak hebben zijn slijtagedingetjes. Dus mocht je budget niet heel groot zijn, maar je wil wel het stoplichtsprintje van die ouwe naast je winnen, dan is de Leon Topsport jouw volgende auto.
Specs:
De prins van de hot hatchback is natuurlijk de brute Ford Fiesta ST. De voorwiel aangedreven Ford is een heerlijke hatchback die schreeuwt om aandacht. Het 2.0 16v blok is niet de snelste, maar wel betrouwbaar. Het is een lekker scheurijzer dat je heerlijk kan misbruiken. De Fiesta ST is tot op de dag van vandaag een van de betere hatchbacks ooit geleverd. Het is een auto die je kan rijden als bejaarde, maar ook als jonge bink sta je niet voor lul. De auto heeft niet veel problemen en kan zeker als betrouwbaar worden gerekend. De problemen die de ST-6 kent zijn: roestende remleidingen, stugge versnellingsbakken en onregelmatig stationair lopen.
Specs:
De koning van de hatchbacks, de Volkswagen Golf GTI. Elk nieuw model is een verbetering op de vorige. De Volkswagen Golf GTI MK5 is nog steeds een beest. De kleinere 2.0 is even snel als het 3.2 V6-blok (R32). Voor dit geld is er geen brutere hot hatch te koop! De auto is heel erg dik, maar let wel op dat het een auto is die vaak gebreken heeft. De GTI wil nog wel eens last hebben van hoog olieverbruik, lekkende radiateurs, een uitgerekte nokkenasketting en turbo’s die te weinig boost opbouwen. Het model na 2007 is dan ook de verstandigste keuze om te nemen. Let wel op dat je voor 5k geen nieuwe meer koopt. Kijk dus altijd goed of aan het onderhoud is voldaan en er niet te veel aan gerotzooid is. Uit deze lijst is de MK5 de mooiste, maar niet de betrouwbaarste. De motor uit de MK5 GTI werd ook geleverd in andere auto’s van de Volkswagengroep tussen 2004 en 2008.
Specs: