Eerst vonden wij het nog best een raar gezicht maar we beginnen er steeds meer aan te wennen dat exclusieve automerken een auto maken die bedoeld is om vooral naast de weg mee te rijden. Je hebt natuurlijk al de SUV’s van onder andere Ferrari en Lamborghini en met de Porsche 911 Dakar en Lamborghini’s Huracan Serato gingen zelfs de reguliere sportwagens offroad. En dus kon Laffite niet achterblijven.
Wie? Laffite Automobili. Dat is een vrij nieuw Italiaans merk dat zich richt op hele exclusieve EV-karretjes. Een soort USB-C Lamborghini’s dus. Vanuit Turijn proberen ze de legendarische Italiaanse merken van hun troon te stoten met de auto’s van de toekomst. En daar hoort dus ook een wagen bij die liever modder dan asfalt ziet. En zo ontstond de HyperSUV Atrax.
En ook die Atrax is weer een waar meesterwerk. Hij heeft meteen iets weg van de ‘auto’s’ die je in de Dakar-rally spot. Het de ultieme liefdesbaby tussen een hypercar en een offroadbeest. Zonder de wielen zou je namelijk best kunnen denken dat je met een concurrent van de LaFerrari of de Lamborghini Revuelto te maken hebt. Alleen waren ze bij Laffite zo vriendelijk om er voor ons gigantische wielen met nog dikkere Pirelli-banden onder te schroeven. Dan hoef je je ineens geen zorgen meer te maken of je dat drempeltje wel kun halen.
Maar ook in de prestaties laat deze HyperSUV je niet in je hempie staan. Hij heeft een topsnelheid van 240 km/h en na 3.8 seconden rijd je vanuit stilstand al 100 km/h. Dat komt allemaal door de dikke elektromotor die Laffite erin legde. Daar komt een goede 1151 pk uit. Je kunt er zo’n 440 kilometer mee rijden maar als ‘ie bijna leeg is, zit je in 22 minuten weer op 80% van de batterijcapaciteit.
Hij wordt pas geleverd in maart 2024 maar als je ‘m wil, kun je er toch maar beter snel bij zijn. Ze maken er namelijk maar 26 van. Oh, en je moet diepe zakken hebben. Van die zakken die zo diep zijn dat er ruim €1,5 miljoen in past. Dat moet je er namelijk voor over hebben om als een echte baas door de zandbak te crossen.