Kawasaki Z650 RS is de ideale combinatie van klassiek en modern

29 apr 2022, 12:00 Machines
kawasaki z650 rs fhm21 kopie

Onlangs gingen we op pad met de Kawasaki Versys 650 . Dat beviel zo goed, dat we bij het terugbrengen van die tweewieler gelijk maar een andere Kawa hebben meegenomen. Dit keer maken we een trip down memory lane met de knappe Kawasaki Z650 RS.

De Z-serie behoort tot de populairste modellen van de Japanners, maar als je ons vraagt naar wat de mooiste modellen zijn die Kawasaki produceert, dan zullen wij wijzen naar hun RS’jes. Vorig jaar waren we al eens op pad met de Z900 RS , dit keer is met de Kawasaki Z650 RS het kleinere broertje aan de beurt.

kawasaki z650 rs fhm04

Retro in modern jasje

Wat maakt die RS dan zo speciaal? We gaan er niet omheen draaien, want de looks brengen ons behoorlijk in vervoering. Kijk ‘m een blinken in het zonnetje. Alsof je het meisje waar je op de middelbare verliefd op was weer tegen het lijft loopt. Meteen weer die kriebeltjes. En ja, ze is nog altijd net zo mooi als vroeger. Sterker nog: ze is alleen maar mooier geworden. Onze editie is uitgevoerd in een combinatie van zilver, zwart en oranje, waarbij de oranje lijn subtiel terugkomen op de tank en in de wielen. De RS-modellen van Kawasaki zijn een prachtige hommage aan het verleden. In dit geval gaat het om een eerbetoon aan de Z650-B1 uit 1977, waar de Z650 RS op gebaseerd is. De ode aan de historie is duidelijk zichtbaar. Laat je oog maar eens gaan over de prachtig vormgegeven tank, de zijpanelen en de minstens zo fraaie ducktail. Maar maak je geen zorgen: je hoeft niet te wanhopen dat je door oude meuk met panne langs de kant van de weg komt te staan. Onderhuids is de machine volledig voorzien van de techniek van nu. Zo op het oog is dit de ideale combinatie van heden en verleden. Maar blijkt dat in de praktijk ook?

Dat we fan zijn van het design mag nu wel duidelijk zijn, dus we schakelen even door naar de rij-ervaring. Nee, het is geen machine waarmee je elke dag van Amsterdam naar Eindhoven wil forenzen. Dan moet je lekker de Versys van laatst nemen. Dit is een motor voor de liefhebber. Hiermee wil je flaneren door de binnenstad, gezien worden als je afstapt bij een terras of van genieten als je bij zonsondergang langs de kronkelige slootjes van het Hollandse polderlandschap tuft.

Rijgenot in optima forma

Ondanks dat snelheid niet de unique selling point van de motor is, levert ‘ie voldoende vermogen om vlot van je plek te gaan. We hebben het al eens eerder gezegd: eigenlijk is deze hoeveelheid vermogen precies goed. Over power heb je nooit te klagen, maar het is de souplesse wat 'm zo goed maakt. De 650 is zo licht en wendbaar dat je als een jonge antilope op speelse wijze door de Nederlandse verkeerssavanne manoeuvreert. Met een gewicht van 188 kilo mogen we ‘m gerust als lichtgewicht betitelen en dat merk je in het rijgedrag. Heerlijk rijden op de korte bochtige weggetjes, want je gooit ‘m easy van de ene naar de andere kant. Medeverantwoordelijk voor het rijplezier is de soepele versnellingsbak. Mocht je toevallig even in een te hoge versnelling staan, dan begint ‘ie niet gelijk nukkig gedrag te vertonen en tegen te stribbelen, maar denkt ‘ie met je mee. Als je echt zin hebt om te gassen dan kun je ‘m doortrekken tot 10.000 tpm, wat gepaard gaat met een fraai roffeltje als soundtrack uit de RS. We kunnen niet anders zeggen: dit is een genot om op te rijden.

Dat genot wordt doorgetrokken als je de Z650 RS hebt geparkeerd en ‘m blinkend in het zonnetje nog even bewondert. Wat een pracht van een motor. Dat we niet de enigen met die mening zijn, blijkt wel uit de opmerkingen van langslopende mensen tijdens onze fotografiesessie. Dit keer laten we het verhaal dat ‘ie slechts ter review in ons bezit is wel even achterwege en nemen we de complimenten dankbaar in ontvangst. Ja, als wij een budget zouden hebben van een kleine 10k, dan zou dit een hele goede kanshebber zijn waar wij ons geld aan zouden uitgeven.

Meer info of een proefrit maken op de Kawasaki Z650 RS? Check kawasaki.nl .

Specs Kawasaki Z650 RS

Motor: Parrallel Twin Motorinhoud: 649 cc

Vermogen: 68 pk Max koppel: 64 Newtonmeter

Gewicht: 188 kilo Tankinhoud: 12 liter

Prijs (vanaf): €8.999,-

Gallery

Credits

Tekst + foto’s: Chris Riemens

Meer Kawasaki motortesten?

Delen met
Ook interessant