We zijn lekker bezig met de Kawa's. Een van de motoren die heel hoog op ons lijstje stond om een weekje mee te nemen, is de Kawasaki Ninja 650. Een interessante motor die opereert in het middelzware sportsegment en met zijn opvallende looks de aandacht trekt. Maar hoe rijdt ‘ie?
In 2017 werd de Ninja-familie uitgebreid met een 650. Direct was er een enorme interesse voor de motor. Wij snappen wel waar die interesse vandaan komt. Hij ziet er heel erg vet uit, je schrikt je niet direct een hoedje van het vermogen en hij is aantrekkelijk geprijsd. Tel die drie factoren bij elkaar op en je hebt een motor die de aandacht trekt in een hele brede groep motorrijders.
Bij Kawasaki denk je aan groen. Het kleurenspectrum groen is zo uitgebreid als de schoenenverzameling van je vriendin en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt door de Japanse designers. Deze versie is verkrijgbaar (en uitgevoerd) in Lime Green / Ebony en is voorzien van dezelfde graphics als de WorldSBK motor van vijfvoudig wereldkampioen Jonathan Rea. Denk hierbij aan het Kawasaki logo op de witte kappen naast het voorwiel. In combinatie met de rode accenten die zijn doorgetrokken over de hele body, maakt dit echt tot een dikke eyecatcher. Een gruwelijk kleurstelling als je het ons vraagt. Dit knalt er werkelijk uit. Een ding is zeker: je gaat niet als grijze muis door het verkeer. Wat ons betreft is deze kleurstelling helemaal te gek, maar mocht het je te heftig zijn dan is 'ie ook in minder extreme kleuren beschikbaar.
Ook heel tof is het uitlaatsysteem van Akrapovic, dat heel subtiel is weggewerkt in het design. Dit is onderdeel van het accessoirepakket dat bij de Performance Edition komt. Daarbij wordt verder nog een Tankpad, Smoke windscherm en een Buddyseat cover in kleur geleverd. Standaard zit er wel LED-verlichting op, plus het van Kawasaki bekende 10,9 TFT display met Bluetooth Smartphone connectiviteit. Op het scherm lees je bijvoorbeeld je huidige versnelling, schakelindicator, brandstofmeter af.
Het moge duidelijk zijn dat we gecharmeerd zijn van het uiterlijk, maar waar we nog meer over te spreken zijn is hoe fijn deze motor rijdt. We hebben er maar een week op gereden, maar dit voelde al heel snel heel erg vertrouwd aan. De parallel Twin-motor staat altijd paraat en door z’n relatief lage gewicht stuurt ‘ie ontzettend makkelijk. Natuurlijk heb je niet het vermogen van z’n potentere broers, maar toch heb je nooit het idee dat je verlegen zit om pk’s. Je trekt ‘m met gemak door tot over de 200 km/u. Bovendien is het koppel in het lage- en het middengebied gewoon uitstekend gebalanceerd. Deze factoren gecombineerd maken het tot een ontzettend leuke en fijne motorbike om op te rijden. Van de broodnodige ritjes in de stad tot de plezierritjes op de vrije zondagmiddag van een beetje showen tot lange snelwegafstanden. De Ninja 650 is ontzettend veelzijdig. En dan kun je ‘m ook nog eens omturnen voor de jonkies die alleen een A2 rijbewijs beschikken. Je kan 'm bovendien ook nog krijgen als Tourer edition, waarbij je kunt rekenen op dingen als zijtassen en een verhoogd windscherm.
De Ninja 650 is gebouwd met als kernwaarden Fun, Style en Easy en dat is duidelijk te merken. Het is een machine die al helemaal als ‘onze’ motor voelde. Als je z'n uiterlijk ziet ga je ervan uit dat je te maken hebt met een hardcore supersport, maar hij rijdt echt ontzettend comfortabel. Het is dan ook een Sport Tourer. Met een prijs vanaf €8.699 krijg je heel veel motor voor je geld. Het maakt de Kawasaki Ninja 650 tot een zéér interessante optie als je het ons vraagt.
Meer info over de Kawasaki Ninja 650 kun je vinden op kawasaki.nl
Motor: parallel twin-motor Motorinhoud: 650 cc
Vermogen: 68 pk op 8.000 toeren per minuut Max koppel: 64 Newtonmeter
Gewicht: 193 kilo Tankinhoud: 15 liter
Prijs (vanaf): €8.699,-
Tekst + Beeld: Chris Riemens