Dit is de brute '86 BMW R100 'Vulcan' van Ironwood Custom Motorcycles

29 okt 2019, 22:00 Machines
schermafbeelding 2019 10 25 om 155928

Elk jaar zitten motorfabrikanten weer met dezelfde uitdaging. Het voorgaande model overtreffen. Het moet mooier, sneller en vooral stoerder. Manieren vinden om de prestaties te verbeteren is een ontiegelijk verfijnd proces. Het Nederlandse bedrijf Ironwood Custom Motorcycles laat zien wat het resultaat daarvan kan zijn. Zij hebben een hele ziek design gemaakt van de BMW R100: de Vulcan.

Vulcan

De motorfiets rijdt rond met de naam Vulcan, vernoemd naar de naamgenoot van de 2015 limited edition Aston Martin. Deze eenmalige machine begon zijn leven als een ’86 BMW R100 en is gecustomized voor een opdrachtgever uit Noorwegen. Die de Beemer vanuit zijn huis in Oslo naar het hoofdkantoor van IWC Amsterdam reed.

Zoals gewoonlijk zijn ze begonnen met de houding van de fiets, waarbij hij verschillende elementen aanpaste voordat hij uiteindelijk de rechtopstaande, maar agressieve houding aannam die hij voor ogen had. Het standaard hulpchassis werd afgehakt en vervangen door een zadel met een diamantpatroon op een minimalistische wijze. Het chassis, de zwenkarm en andere kleine onderdelen werden vervolgens gezandstraald en spik en span afgewerkt.

dsc06003a
Foto: Paul van ML

Uitdaging

"De klant wilde een fiets met grote dikke banden, een mono-shock, zwevende stoel, een gekke gesegmenteerde uitlaat, een verbeterde ontsteking en een nieuwe, moderne voorkant," legt Arjan van den Boom, creatief directeur en het brein achter IWC uit. Een van de moeilijkste onderdelen was het verbergen van de batterij in een aangepaste lade onder de versnellingsbak nadat we een ander type bovendeksel op de motor hadden geïnstalleerd. Het gelijkmatig opstellen van de dempers was een andere grote uitdaging waarmee we tijdens dit project werden geconfronteerd."

Aanpassingen

De 33-jaar oude motor had wat extra liefde nodig, dus werd deze volledig afgebroken en vervolgens weer in elkaar gezet. Het hele elektronische systeem werd ook geüpgraded met een nieuwe batterij en een hele reeks trick Motogadget-bits. De fabrieks voetpedalen werden verwisseld voor een set trick old-school Tarozzi achter-sets om zo de subtiele agressieve sfeer die de Vulcan uitstraalt te bevorderen. Net als de cockpit en het onderstel, is de verlichting van BMW overal vervangen door hoogwaardige onderdelen.

De voorraad brandstofcel blijft in het spel, hoewel het is bekladdert met een babyblauw lakkie. Versierd met glanzende zwarte strepen, voorzien van een Motone-gasdop en als finishing-touch afgewerkt met custom IWC-insignes. De originele wielen zijn ook zwartgeverfd met bijpassende blauwe accenten en vervolgens gewikkeld in Shinko E270-rubber.

Delen met
Ook interessant